Laddning av elfordon är en av branschens stora utmaningar. Svenska marknaden för laddningsbara elfordon växer, som efter Norge har störst tillväxt i världen. Allt fler ser sig om efter ett uttag att ladda sin bil i. Örjan Borgström på EUU berättar här vad vi i elteknikbranschen ska tänka på när det gäller laddningsplatser.

Örjan Borgström
Vari ligger då utmaningen? Ännu finns inga riktlinjer för hur laddningen ska gå till, Elsäkerhetsverket har dock höjt ett varnande finger men det är inte särskilt känt.
När man laddar ett elfordon får vi ett högt strömuttag under en lång tid. Alla vill att deras elfordon ska ladda så fort som möjligt och risken är då att eluttag överbelastas. Antalet riktiga laddplatser växer men inte tillräckligt fort. Många köper ett laddningsbart fordon och laddar det i första bästa eluttag hemma vid garaget. Ofta blir det ett vanligt shuckouttag säkrat för tio ampere, men hur mycket ström tål uttaget vid en kontinuerlig belastning? I flera länder är okontrollerad laddning via shuckouttag förbjudet.
Risk för både ljusbåge och brand
Tillverkare har testat uttagen för en ström på åtta ampere under fem timmar och då blir temperaturen på uttaget så hög att plasten snabbt åldras och uttaget faller i bitar. Vi är fortfarande under säkringens utlösningsström så risken är stor att inget skydd kommer att lösa ut innan uttaget faller sönder och då finns risk för både ljusbåge och brand.
Hur ser det ut mellan uttaget och centralen? Ofta finns där skarvdosor med skarvar utförda på olika sätt och hur mycket kontinuerlig ström dessa tål vet ingen.
Ny lag och standardisering
I den nya utgåvan av Elinstallationsreglerna som utkommer våren 2017 finns en ny del 722 som behandlar just laddning av elfordon. Under hösten kommer också riksdagen att rösta igenom en ny lag där det föreskrivs hur allmänna laddningsplatser ska vara utrustade.
De uttag som kommer att standardiseras i Sverige kallas typ 2-uttag. Dessa uttag är för laddning med växelström upp till 63 ampere och Combo 2-uttag blir standard för snabbladdning med likström. Samtidigt kommer under hösten en lag på att det ska finnas minst ett uttag av typ 2 och om DC-laddning erbjuds minst ett uttag av Combo 2-typ vid laddningsstationer på allmänna platser.
Inga skarvsladdar
Förutom rätt typ av uttag måste också elinstallationen bakom vara utförd så att den klarar påfrestningarna. En korrekt utförd installation ska ha separat jordfelsbrytare på varje uttag. Då en för hög likström i en jordfelsbrytare av typ A kan mätta kärnan i jordfelsbrytaren så att den inte fungerar ska jordfelsbrytare av typ B som klarar likström användas. Alternativet som bland annat visades på elmässan i Frankfurt i våras är en jordfelsbrytare typ A plus att det finns kontroll på att likströmskomponenterna inte överstiger sex milliampere.
Varje anslutningspunkt ska försörjas individuellt med en egen gruppledning hela vägen från centralen med överströmsskydd. Skarvsladdar är inte tillåtna!
Rekommendationer
Får ni förfrågan att anordna en laddplats för elfordon så rekommenderar jag:
- Se över hela installationen från central till laddningsplats
- Det ska finnas jordfelsbrytare, se kraven ovan
- Korta kablar med egen grupp för laddning
- Helst installera en riktig laddbox som gör laddningen säkrare och ger möjligheter för utveckling i framtiden