Människor säger att uppgraderingar till vitt ljus får dem att känna sig bättre och säkrare. Vitt ljus kan minska bilförarens bromssträcka med en meter, vilket kan rädda liv. Tack vare lanseringen av nya typer av ljuskällor betraktas uppgraderingar till vitare ljus inte som lyx utan som en viktig beståndsdel för att skapa välbefinnande i exempelvis stadscentra.
Vitt ljus lär oss även mer om hur det mänskliga ögat fungerar, i synnerhet vid de lägre ljusnivåer som är förknippade med gatubelysning, när näthinnans stavar spelar en ökande roll för synförmågan. Därför kanske befintliga normer för säker gatubelysning som endast baseras på nivå och spridning inte längre är tillräckliga.

Håkan Engdahl
– Vi på Philips kommer att stödja införandet av nya normer i takt med att vetenskapliga belägg blir tillgängliga, säger Håkan Engdahl som är försäljningsdirektör på Philips Ljuskällor Sverige. Under tiden är subjektiva intryck, till exempel de från Eindhoven-testet, av allra största vikt.
– Vi måste acceptera att om en person säger att vitt ljus ser ljusare ut än gult ljus och ljusmätaren anger att ljusnivåerna är desamma – då är det ljusmätaren som har fel, avslutar Håkan.
Vetenskapen bakom vitt ljus
120 invånare i ett bostadsområde i Eindhoven deltog nyligen i en enkät som genomfördes före och efter gatubelysningen uppgraderades från SON till MASTER City White.
- De flesta invånarna upplevde det vita ljuset som ljusare och därför säkrare
- De flesta tyckte att bedömningen av avstånd, färger och detaljer förbättrades av vitt ljus

Före – Eindhoven med SON-belysning

Efter – Eindhoven med MASTER City White-belysning
Färgkontrast ger visuell information och tester av färgidentifi ering visade tydligt att enkätens invånare kunde identifi era fler färger på ett korrekt sätt och på längre avstånd under vitt CDO-ljus än under gult SON-ljus.
Förbättringarna var särskilt betydande runt den gula delen av spektrumet. Statistiska analyser tyder på att igenkänning av ansikten var lättare med vitt ljus (CDO) - i synnerhet människor i 55+-åldern hade stor behållning av växlingen till vitt ljus.
Ny forskning bevisar att vitt ljus är säkrare
I en oberoende studie av Lighting Research Center i New York, USA, har vitt ljus kontra gult ljus i gatubelysning testats under verkliga förhållanden. Målet var att ta reda på hur ljuset påverkar en bilförares visuella prestanda och reaktion vid nattkörning under gatubelysning. Särskilt intresse riktades mot det perifera seendets reaktionstid, vilket är en indikator på förarens förmåga att se och reagera på faror som ofta ligger utanför ögats normala fokus område.
Philips High Pressure Sodium- (SON) och CosmoWhite-lampor jämfördes. Tretton förare genomförde totalt 14 provkörningar i tre belysningsförhållanden och deras reaktionstider mättes. Totalt 546 provkörningar genomfördes nattetid.
De statistiskt bekräftade resultaten visade att reaktionstiderna, och därmed även bromssträckorna, var cirka en meter kortare för CosmoWhite än för högtrycksnatriumlampor på samma ljusnivå. En meter kortare bromssträcka kan utgöra skillnaden mellan liv och död.
De nyligen utvecklade CosmoWhite-lamporna har mycket hög systemeffektivitet och förbättrad optisk prestanda.