Information om Allmänna bestämmelser för byggnads-, anläggnings- och installationsentreprenader (AB 04) som ersätter AB 92
Kvalitetsstyrning – Garanti – Kommunikation – viktiga hållpunkter i de nya bestämmelserna
I Byggandets Kontraktskommitté (BKK) förhandlar byggherrar, entreprenörer, installatörer och konsulter om hur de allmänna bestämmelserna för byggnads-, anläggnings- och installationsentreprenader” ska se ut.
Det är viktigt för alla entreprenörer som arbetar med AB 04 som leveransvillkor att sätta sig in i de nya bestämmelserna. Organisationerna inom Installatörerna anordnar därför information och utbildning på olika sätt.
De fyra organisationer som bildar sammanslutningen Installatörerna – Elektriska Installatörsorganisationen EIO, VVS-Installatörerna, Svensk Ventilation och Kylentreprenörernas Förening – är alla medlemmar i BKK.
Arbetet med revideringen av bestämmelserna från 1992 (AB 92) har pågått i flera år. Revideringen blev klar i mitten av oktober 2004, och nu är de nya bestämmelserna (AB 04) klubbade av en enig styrelse.
Sammanfattning av viktiga nyheter i AB 04
FÖRORD
I AB 04 införs ett förord (fanns inte tidigare). I förordet som kommer att få betydelse i tvister med sina vägledande principer nämns bland annat:
• att AB 04 handlar om utförande entreprenader
• att AB 04 ska ge en rimlig (risk)balans mellan parterna
• att ökade krav ställs på entreprenören i kvalitets- och miljöfrågor
• att bra entreprenader kräver kommunikation, samverkan och lojalitet
KAPITEL 1, OMFATTNING
Vissa redaktionella ändringar har gjorts i kapitlet, som nog får anses vara AB 04:s viktigaste.
VIKTIGA ÄNDRINGAR:
• Beställaren ska se till att kontraktshandlingarna är samordnade mellan olika fackområden.
• Beställaren är skyldig att upprätta en lista över ändringar i AB 04:s fasta bestämmelser (det vill säga inte för så kallade
täckbestämmelser).
• Utelämnad mängduppgift för viss post ska betraktas som 0-mängd, om inte tydlig hänvisning skett till annat ställe i
förfrågningsunderlaget.
• Entreprenörens undersökning av objektet före anbudslämnande kräver inte att entreprenören utför demontering, förstörande åtgärder eller markundersökning.
• Beställaren måste ”skärpa sig”, hans projektering ska bygga på en fackmässigt utförd undersökning av fastigheten.
• Entreprenören är precis som tidigare – inte skyldig att utföra arbeten som strider mot författning. Undantagsregeln
för entreprenören har utvidgats genom hänvisning till Miljöbalken
• Entreprenören har fått ett bättre skydd när beställaren försöker stjäla hans idéer, tekniska lösningar etc.
KAPITEL 2, UTFÖRANDE
VIKTIGA ÄNDRINGAR:
• Entreprenören ska upprätta kvalitets- och miljöplaner som ska godkännas av beställaren (här ställs alltså ökade krav på
entreprenören när det gäller det fackmässiga utförandet).
• ÄTA (Ändringsarbete, Tillläggsarbete och Avgående arbete) ska vara beställda skriftligen för att entreprenören ska få betalt. (Detta är grundregeln men undantag fi nns, bland annat för arbeten som värdemässigt understiger ett halvt prisbasbelopp (cirka 20 000 kr) OBS! Ska man lära sig de tyvärr komplicerade undantagsreglerna måste man gå på kurs.
KAPITEL 3, ORGANISATION
VIKTIGA ÄNDRINGAR:
En nyhet är att så kallat start möte med olika deltagare i projektet ska hållas innan entreprenaden påbörjas. Detta har stor betydelse för samverkan och informationsutbyte.
KAPITEL 4, TIDER
VIKTIGA ÄNDRINGAR:
Entreprenören kommer att få fler möjligheter till tidsförlängning vid hinder – och framförallt bättre möjligheter till ersättning.
Det införs nämligen något som kallas kontrollansvar för beställaren. Detta innebär att beställaren jämfört med tidigare får ett väsentligt utökat ansvar (inte ett strikt ansvar – men nästan) för omständigheter som förorsakar hinder för entreprenören.
• Entreprenören får ökade möjligheter att – om än på egen risk – sätta igång med forcering av arbetet.
• Olika garantitider för materiel eller varor och för s k arbetsprestation, se kapitel 5
• Entreprenören kan ”drabbas” av förlängd garantitid (max t o m år 7) vid brister i kvalitets- eller miljöplan eller vid
seriefel. Det krävs dock starka argument, s k särskilda skäl, för att en besiktningsman ska förskriva förlängd garantitid.
KAPITEL 5, ANSVAR OCH AVHJÄLPANDE
VIKTIGA ÄNDRINGAR:
• Möjligheten för entreprenören att få vitet jämkat vid beställarens ibruktagande, före slutbesiktning, har förbättrats.
• Garantiansvaret för material och varor är två år (precis som tidigare). Garantiansvaret för s k arbetsprestation är fem år
(alltså en viktig förändring). Efter de olika garantitidernas utgång (2 resp 5 år) så gäller i likhet med tidigare ett ansvar
upp till 10 år för väsentliga fel som beror på vårdslöshet av entreprenören.
VAD ÄR DÅ ARBETSPRESTATION?
Inte så lätt att svara på, men i vart fall enligt begreppsbestämningarna inte hjälpmedel, material eller vara, d v s det är närmast fråga om ”handgreppen” men också annat handhavande såsom transport och lagring inom arbetsområdet.
• Normalt inget ansvar för entreprenören vid fel i arbetet som leder till störningar i industriell produktion eller vid, exempelvis, försäljning på varuhus.
• Maximala självrisken vid (obligatorisk) ansvars-/ allriskförsäkring höjs till tre prisbasbelopp. Detta kan minska premierna men innebär också ett större risktagande. Beställaren kan även, som tidigare, bestämma en lägre självrisk.
KAPITEL 6, EKONOMI
VIKTIGA ÄNDRINGAR:
• I en omfattande kommentar i AB 04 beskrivs förutsättningarna för rubbningsersättning. Därmed inte sagt att det blir lättare för entreprenören att få ut en sådan ersättning. Här om någonsin krävs bevisning och noggrann projektuppföljning.
• Betalning efter entreprenadtiden. Beställaren får rätt att innehålla 5 procent av entreprenadsumman till dess fel avhjälpts, dock längst 2 månader. Därefter, om felet inte avhjälpts, betryggande belopp (vilket kan vara långt lägre än 5
procent). Dessutom tillkommer en rätt att, som tidigare, innehålla för viten, skadestånd mm.
• Preskriptionstider för fordringar avseende kontraktssumman eller moms blir 2 år, tidigare 10 år.
KAPITEL 7, BESIKTNING
VIKTIGA ÄNDRINGAR:
• Garantibesiktning ska ske efter kortaste garantitidens utgång, d v s vanligen när garantitiden för varor och material går ut (2 år)
• Beställaren har rätt att göra gällande (synliga) fel – som beställaren skriftligen anmält till entreprenören inom sex månader efter entreprenadtidens utgång eller, om felet är väsentligt, inom 18 månader efter entreprenadtidens utgång. Den tidigare 3-månadersregeln om vid slutbesiktningen synliga fel har alltså förlängts. I vilken utsträckning detta får märkbara ekonomiska konsekvenser för entreprenören får väl framtiden utvisa.
• Entreprenörens skriftliga dokumentation kan vara tillräcklig för godkännande. Avlämnande kan ske på annat sätt än genom slutbesiktning på plats, d v s genom överlämnande av olika intyg på, exempelvis, besiktningsmans kontor.
• Fel i intyg anses vara så kallat dolt fel.
• Om slutbesiktning inte kommer till stånd p g a beställarens underlåtenhet anses entreprenaden godkänd.
KAPITEL 8, HÄVNING
VIKTIGA ÄNDRINGAR:
• Om entreprenören har rätt att häva avtalet får han nu också ett (lindrigare) påtryckningsmedel att tillgripa, nämligen rätt att avbryta arbetena under max en månad d v s en stoppningsrätt.
KAPITEL 9, TVISTELÖSNING
VIKTIG ÄNDRING:
• Allmän domstol blir nu huvudregel vid tvister. Först när tvisten överstiger 150 prisbasbelopp (ungefär 6 milj kr) ska
skiljeförfarande gälla. Anledningen till ändringen jämfört med AB 92, då skiljeförfarande var huvudregeln, är de höga
kostnaderna för skiljeförfarande.
KAPITEL 10, FÖRENKLAD TVISTELÖSNING
Kapitlet är helt nytt. Om parterna vill ha en snabb lösning på en tvist, kanske under pågående entreprenad, så kan de utse en s k skiljeperson som inom en begränsad tid ska meddela sitt beslut.
Källa: EIO-aktuellt och Per Ossmer på VVS-Installatörerna