Elsäkerhetsverket utvecklar webbplats

Publicerad: 19 november 2003 Kategori: Branschnyheter

Elsäkerhetsverket bygger om sin webbplats. Från och med december ska www.elsakerhetsverket.se vända sig till både fackfolk och den breda allmänheten.

– Nu vill vi ha elyrkesmännens synpunkter på hur vi ska fortsätta att utveckla sajten, säger deras informationsansvariga Helena Lundberg.

 

Helena Lundberg

Elsäkerhetsverkets webbplats har tidigare vänt sig till två kategorier av besökare: elyrkesmän och medier. När verket nu förvandlas till 24-timmarsmyndighet, i enlighet med direktiven för landets statliga förvaltningar, kommer dess webbplats också att rikta sig till alla typer av företagare, däribland importörer, tillverkare och återförsäljare, och konsumenter, kort sagt allmänheten.

 

Elsäk ska leva upp till följande krav: information, interaktion, transaktion, integration. Det betyder att myndigheten ska arbeta aktivt för att förbättra kontakten med sina kunder, det vill säga medborgare och företag, och sträva efter att tillgodose deras behov.

 

Hittills har det mesta arbetet skett bakom kulisserna, vilket betyder att Elsäkerhetsverket har skapat tekniska förutsättningar för den nya sajten. Arbetet med att utveckla webbplatsens innehåll kommer att ske inför öppen ridå fram till slutet av 2004.

 

Under året lanseras tjänster som gör det möjligt att prenumerera på nyheter, ta del av rapporter och riktlinjer samt hantera ansökningar på elektronisk väg. Dessutom blir tillgängligheten avsevärt bättre.

 

– Vi har mycket att göra. Jag hoppas att vi får in många synpunkter inför detta utvecklingsarbete, inte minst från elyrkesmännen. Under året som kommer ska vi aktivt fråga användarna hur de tycker att webbplatsen bör utvecklas, säger Lundberg.

 

Tjänsterna hos en 24-timmarsmyndighet kan delas in i fyra olika servicenivåer: information, interaktion, transaktion och integration.

  • I den första nivån (information) presenterar myndigheten sin verksamhet och sina webbtjänster.
  • I den andra nivån (interaktion) erbjuder myndigheten enklare webbtjänster, som prenumerationsservice och möjlighet att fylla i blanketter på skärmen för att sedan skriva ut dem.
  • I den tredje servicenivån (transaktion) kan besökare till exempel fylla i blanketter och lämna in dem via webben.
  • I den fjärde och högsta servicenivån (integration) kan medborgaren följa ärenden som hanteras av flera myndigheter samt utföra ekonomiska transaktioner.