En bedragare har ringt upp elkunder i norra Sverige, utgett sig för att företräda Vattenfall och försökt sälja tjänster som är fullständigt värdelösa.

Några elkunder har informerat Vattenfall eller kontaktat konsumentvägledaren efter att de blivit uppringda av en person som inte presenterade sig men som ”gav intryck att ringa från Vattenfall”. De erbjöds hjälp med att ”återfå för mycket inbetalda nätavgifter” mot en avgift på cirka 325 kronor. Den uppringande bad sedan om personuppgifter.
Den uppringande har vanligen varit en man, men i några fall en kvinna. De har erbjudit sig att hjälpa kunden att mot en avgift få tillbaka nätavgifter. Då kunderna frågat om man måste betala för denna hjälp, har de fått till svar att det ”ändå lönar sig”.
– Detta är ett fräckt bedrägeri som enbart går ut på att lura folk på pengar och Vattenfall har inget med det att göra, säger Roger Lindmark, informationsansvarig på Vattenfall Eldistribution i Norrland. Det är viktigt att alla samtal av detta slag blir kända för oss. Vi ber därför om hjälp att rapportera in dem till Vattenfalls kundservice.
Läs även:
Fler branschnyheter
Läs även:
Ann Ahlberg drar sig tillbaka
Nästa nyhet
Fler branschnyheter