Är el en produkt? var temat vid den öppna delen av SEKs årsmöte. Programment inleddes av Thomas Borglin som har sin dagliga gärning vid SEKs kansli. Han gav en filosofisk tillbakablick över vad vi använder elen till. Det är just vad vi använder den till som ofta sammanblandas med elen i sig själv.

Det är förstås utnyttjande av energi det handlar om. Vi använder elen för att få belysning, värme eller mekanisk rörelse. Det är relativt sällan vi drar nytta av elen direkt. Några exempel är förstås ljusbågsugnar och elektrolysprocesser.
Elen används till största delen för att transportera energin dit den skall användas. Det gavs exempel på andra transportmetoder såsom t ex stånggångar. Elen verkar idag vara så pass självklar att vi inte tänker på att den är en överföringsform från där energin är tillgänglig till det ställe där vi för tillfället har behov av att utnyttja den.
Frågan restes om elen är en produkt eller en tjänst eller kanske både och. Kanske är den ett väsen? Ulf Grape från Vattenfall Utveckling gav en liten introduktion till vad som kan avses med elkvalitet.
Det finns olika parametrar som används för att specificera kvaliteten beroende på vad användaren har för behov. En grundläggande fråga som diskuterades var om avbrott är ett mått på elkvalitet, dvs om man får tillgång till elen eller inte vid en viss tidpunkt.
Det finns de som anser att den inte är ett mått på kvaliteten utan så grundläggande att den bör hanteras för sig. Andra anser att tillgången, eller kanske bristen på tillgång, är det allra viktigaste kvalitetsbegreppet.
För att specificera elen finns det ett antal standarder inom EMC-området samt standarder för spänningsgodhet. Det som är lite speciellt med kvaliteten på el är att den beror på den som genererar elen, den som transporterar elen men även andra användare som finns på samma elnät.

Horst Blüchert
Horst Blüchert från Elsäkerhetsverket beskrev elens väg från kraftstationen till användaren. Han ansåg att elen är både en tjänst, eller funktion, och en produkt. Samhället bör ta ett visst ansvar för leveranssäkerheten som bör betraktas som en funktion.
Det som sedan levereras är en produkt och för denna svarar elsäljaren. Han informerade också om det funktionskrav som samhället vill ställa på nätägarna. Ingen skall vara utan el längre än 24 timmar vid oplanerade avbrott.
Källa: Svante Skeppstedt, SEK-aktuellt