Ahlsells e-handel med kunder och leverantörer går allt bättre. Speciellt under hösten har de märkt en markant ökning. Befintliga kunder konverterar sitt handelsmönster men även nya kunder väljer att handla elektroniskt.
När e-handeln växer ställs nya och större krav på att Ahlsells organisation kan hantera trafiken effektivt. Det är inte bara att koppla ihop en kund eller leverantör med grossistens handelssystem, utan först måste noggranna förberedelser ske för att trafiken ska fungera.

Klara Lindeberg
Klara Lindeberg på Ahlsell i Stockholm är expert på EDI – electronic data interchange, alltså e-handel. Hon anställdes nyligen med uppgift att konvertera kunders och leverantörers dataformat till Ahlsells motsvarigheter.
En sak som man gör när man är EDI-koordinator är exempelvis att ”mappa” ståltillverkaren SSAB i Oxelösund – en kund som valt att gå över till e-handel.
– ”Mappningen” innebär att elektroniska meddelanden oss emellan hamnar rätt, berättar Klara. SSAB ska kunna skicka beställningar rätt in i Ahlert och omgående få ordererkännanden från oss in i sitt eget system, men då måste informationen dirigeras till rätt ställen.
Det innebär en hel del arbete innan ”mappningen” är klar, men det är å andra sidan en engångsföreteelse. När anpassningen väl är genomförd flyter trafiken smidigt utan ”handpåläggning”.
Klara Lindeberg är anställd för just detta – hon kallas för EDI-koordinator på visitkortet. Efter genomförd utbildning i systemutveckling och webbdesign arbetade hon på Xerox, Tradevision och Craft Food innan hon kom till Ahlsell. Hon har en kollega som gör samma sak på Ahlsell i Malmö – Christian Björklin.
När e-handel växer ytterligare kommer behov av ytterligare förstärkningar.
– För att klara ”mappningen” och knyta samman systemen krävs det folk, säger e-handelschefen Mårten Forssell.
Mårten Forssell är glad över Ahlsells senaste omorganisation.
– Det har blivit mycket enklare nu. Jag behöver inte förankra besluten hos tre affärsområden och behöver inte prata med tre inköpsorganisationer. Nu för jag diskussioner med en försäljnings- och en inköpsorganisation. Det finns inga skott mellan affärsområdena att ta hänsyn till längre. En person är totalansvarig för kunden och det leder till enklare och tydligare beslutsvägar.