Samhall har gett Ahlsell i uppdrag att sköta all hantering av arbetskläder till Samhalls medarbetare. Personalen arbetar inom allt från hotell till tung industri. Hanteringen av arbetskläder till Samhalls vitt skilda verksamheter ställer stora krav på log

Sedan 15 år tillbaka har Samhall varit en viktig kund till Ahlsell. Samarbetet har utvecklats till ett heltäckande riksavtal som omfattar VVS, El, Verktyg & Maskiner. Det senaste tillskottet gäller skydds- och yrkeskläder. Idag är Samhall tillsammans med Luftfartsverket en av Ahlsells största klädkunder.
– Stora viktiga samarbetspartners som Samhall kräver en helt annan uppbackning, berättar Christian Gustafsson på Ahlsells avdelning för koncernavtal i Stockholm och ansvarig för klädavtalet med Samhall.
Stort förtroendekapital
Logistiken är hjärtat i vår verksamhet och i samarbete med kunden skräddarsyr vi lösningar efter behoven. Detta är vårt absolut största konkurrensmedel. Vi har dessutom flera stora kunder som referensobjekt, vilket ger oss ett stort förtroendekapital, säger Christian Gustafsson. Från Samhalls sida är de korta beslutsvägarna en stor fördel med avtalet:
Rationaliteten med en enda kontaktyta är viktig för oss.
– Ahlsell har en fördelaktig prisbild, erbjuder ett sortiment som täcker alla våra verksamhetsområden och finns över hela landet, säger Claes Hallgren, inköpschef på Samhall.
Korta ledtider
– Claes Hallgren berättar att Samhall sedan länge har en bra relation med Ahlsell inom verktyg och maskiner och att Ahlsell är integrerat i Samhalls inköpssystem.
– Vi har kunnat se att Ahlsell håller utlovat korta ledtider och levererar på en till två dagar till hela landet, säger han. Pär Bergman ansvarar för ankommande gods på centrallagret i Hallsberg och är som tar emot leveranser med kläder frånolika klädleverantörer
– Tack vare att vi kan inlemma Samhall i Ahlsells totala logistikkoncept så har vi möjlighet att ge dem snabba ledtider, säger Pär Bergman.
Ledtiderna ut från lagret är cirka två dagar på lagerlagda varor, vilka står för 90 procent av det totala utbudet. Kläderna som Ahlsell distribuerar åt Samhall delas in i olika användarkategorier: städ, kommunpartner, fastighet och industriservice, personalledare samt kroppsnära plagg.
I varje kategori finns ett specificerat antal plagg, men kunden har möjlighet att handla kläder ur hela Ahlsells sortimentet vid behov.
Provkollektioner
När en anställd inom Samhall behöver ett nytt arbetsplagg går dennes arbetsledare in på Ahlsells webbshop via en länk i Samhalls intranät och gör en beställning.
– Kunden har lätt att identifiera och lägga en order, säger Christian Gustafsson.
Att vänja samtliga medarbetare hos Samhall vid den nya moderna e-handels metoden kräver ett omfattande informationsarbete. Samhalls medarbetare var tidigare vana vid att handla kläder hos sin lokala kläddistributör på orten. Idag ses e-handel som en mycket effektiv och välkommen lösning inom Samhall.
Få felbeställningar
För att minska antalet felbeställningar har ett antal provkollektioner skickats runt till Samhalls olika enheter. Ahlsell har dessutom utbildat distriktchefer och arbetsledare i Ahlsells e-handelsystem.
– Trots att det handlar om så pass känsliga produkter som kläder, där tycke och smak spelar in, ligger felbeställningarna så lågt som cirka fem procent, säger Christian Gustafsson.
Ett tiotal personer arbetar inom avdelningen för koncernavtal inom Ahlsell. Merparten sitter i Stockholm, men även i Malmö, Göteborg och Örebro finns medarbetare. Avdelningen samordnar och hanterar riksomfattande avtal med kunder som är etablerade i flera distrikt. Exempel på kunder är Samhall, Skanska, Bravida, Volvo, Luftfartsverket, Vägverket och Banverket med flera.