Voltimum Magazine 2024 ett

VOLTIMUM 1 • 202413SNABBLADDARE SOM SAKNAR ELMarc Skriver­Bayer leder utbyggnaden av supersnabbladdare (150 kW) vid OKQ8 och Q8 Danmarks stationer. Hittills har ett 80­tal supersnabbladdare kopplats in. Men 36 sta­tioner i kedjan står och väntar på el eftersom nuvarande matning är för klen och ny dröjer.– Nätägarna har hamnat i en perfekt storm. De stora investeringarna i samband med pandemin gör att det fortfarande är långa ledtider på material. Dessutom får de inte tag på folk som kan göra jobbet. Samtidigt står vi och alla som vill satsa på laddning och skriker”vi vill ha el nu”. För alla vill ligga långt framme den dag elbilar tar över, säger Marc.Han beskriver supersnabbladdarna som ett skifte för nätägarna.– Min upplevelse är att de är vana vid långa produktionstider. Om man ska bygga ett bostadshus eller produktionshall kan vara det vara ledtider på flera år. Men vi vill ha laddare på tre månader, och nätbolagen har inte lyckats ställa om än.– Det handlar ofta om korta bitar, runt tjugo meter. Då betalar det sig med kop-parledare som kan belastas hårdare och är lättare att an-sluta. Aluminium har bara 60 procent av kopparns led-ningsförmåga, säger Jonas.Utvecklingen går dock fort och följs noga från Grimsås.– Inte minst tittar vi på alla nya modeller av ladda-re som lanseras och som gör det svårt att se framtida be-hov kring styrning och an-slutning. Därför är en viktig del i vårt jobb att intervjua tillverkare för att hänga med, säger Jonas.Jonas Brännström håller koll på utvecklingen inom fordonsladdning.– Kablage och utrustning måste upp-graderas. Sedan ser vi hur det kommer att komma massor av energilagring av främst solel. För det händer mycket in-om lagring, om jag för två år sedan hade pratat om att elbilar skulle laddas från batterier hade ingen fattat vad jag talade om, säger han.När det gäller företagets framtid ser Marcus två verksamheter som växer in-om North Projects.– Inom AC har vi blivit en stor aktör för e-handelsbolag. De säljer boxar på nätet, som vi installerar åt dem. Vi ser även ett ökat intresse för bilhandlare och bilin-dustrin att alliera sig med företag som oss. På DC-sidan ser vi ett högt tryck på den tunga trafiken, framför allt ser vi en elbussboom. Snart ser vi troligen en boom även för transport och logis-tik, men än så länge finns inte tillräckligt med laddmöjligheter eftersom lastbilar ofta kräver större kapacitet än bilarna men också helt andra utrymmen att läg-ga till med sitt fordon vid laddplatsen. North projects använder ofta kablar från Nexans och är mycket nöjda med samarbetet.– Det är skillnad på kabeltillverkare. Vi upplever bland annat att tillverkarna inte hänger med när det gäller vilken typ av kablar som krävs för snabbladdare. Men Nexans är hjälp-samma på riktigt, är lyhörda och ställer om ifall det krävs, säger Johan. Ett fack i ställverket i fastigheten mellan Ulleviarenorna i Göteborg med bland annat serviskablar till elcentral.North Projects är numera en del i Transtemakoncernen.Vd Marcus Graiter tror på en framtid med avsevärt större lagring av energi för fordonsladdning.Besök Nexans på Voltimum.se

Previous page: Voltimum Magazine 2024 ett [12 / 32]

Next page: Voltimum Magazine 2024 ett [14 / 32]