VOLTIMUM 1 • 202412 runt. Han tar oss med in i ett ställverks-rum där elcentralen för fordonsladdning-en sitter på väggen. Anläggningen ma-tas med 400 ampere via Nexans AXQJ Easy-kablar på 240 kvadratmillimeter. 250 ampere går till snabbladdaren på gatuplan och 125 ampere går till garaget och dess laddare. Det kan vara svårt att förstå vilka mängder el som en snabb-laddare kräver.– Man brukar säga att en snabbladd-ning förbrukar lika mycket el som tio villor där allt – och då menar jag ALLT, tvätt-maskiner, diskmaskiner, bastu, tv... – är påslaget, säger Johan innan han in-för fotografering gör en koll på rummets säkerhetsutrustning, för att vara säker på att den moderna elcentralen inte har en ljusbågsvakt. Då skulle blixtljuset släcka hela fastigheten.Den enorma mängd el som krävs för for-donsladdningen enbart i och runt garaget vid Ullevi är en bild av vad som pågår i stora delar av landet. I dag ska runt 500 000 eldrivna bilar laddas, hälften av dem är rena elbilar. Om bara sju år, år 2030, beräknas antalet eldrivna bilar vara 2 500 000. De ska alla ha någonstans att ladda och branschen försöker springa i kapp den utvecklingen. Men det är inte bara att dra kablar och sedan bygga.– För vi drabbas ofta av flaskhalsar som finns hos nätbolagen, både vad gäl-ler långsam tillståndsgivning och kapa-citeten i näten. Det kan bli ett problem, ingen vill investera i elfordon om de inte går att ladda, säger Marcus.Lösningen är enligt Marcus en snabb utbyggnad och förstärkning av nätet samt lagring av el, främst solel.Nexans kan i dag bidra med alla kablar som efterfrågas för laddinfrastruktur – från grova elnätskablar och installa-tionskablar ner till tele- och fiberkabel. Kombinationskablarna EQLQ Easy Styr och MXQ Easy Styr med kraft och sig-nal för styrning inom samma mantel har länge varit en storsäljare. Leveranserna till laddinfrastruktur utgör en stor del av Nexans Swedens omsättning. Enligt Jonas Brännström, produktchef för kraft- och installationskabel, är trenden allt kraftfullare laddning med laddare på 150–550 kW. Nexans kan möta denna utveckling.– Genom våra kablar AXQJ Easy och FXQJ Easy, svenskproducerade ka-blar på upp till 300 kvadratmillimeter anpassade för ett nordiskt klimat, möter vi behovet av högre effekter. När det gäl-ler den sista biten, från växelriktare till laddare, väljer kunderna oftast kablar-na RXQ med effektivare kopparledare framför aluminiumledare.”Man brukar säga att en snabbladdning förbrukar lika mycket el som tio villor där allt – och då menar jag ALLT – är påslaget.”Projektledaren Johan Liljegren framför två 22kWladdare i garaget vid Ullevi. De försörjs med el via FXQ Easy 5G16kablar från Nexans.Nexans mål är att bidra till elektrifieringen. Det sker bland annat genom att leverera bra kablar till laddinfrastruktur.Vad betyder elektrifie-ringen för Nexans?