Publicerad: 31 januari 2006
Kategori: Leverantörsnyheter
Vi och miljön mår bättre med en varm bil, skillnaden mellan att sätta sig i en iskall bil och en uppvärmd är stor. En varm bil ger skön komfort. Använder du motorvärmare undviker du kallstarter och bidrar till att skona miljön. Varken kupé- eller motorvärmaren ska vara i drift hela tiden. Nya bilvärmarcentraler löser det här. Med mekaniskt ur har centralerna oftast en inkopplingstid på tre timmar. Men det finns bilvärmarcentraler med elektroniskt tidur, där strömmmen kopplas till när du behöver den. Inkopplingstidens längd kan styras av yttertemperaturen för att få lägsta möjliga elkostnad.
Byt ut din gamla anläggning och spara energi
I sverige finns äldre anläggningar med bilvärmarcentraler som är konstant inkopplade. De förbrukar betydligt mer energi än moderna centraler, där inkopplingstiderna styrs. Vi har gjort ett räkneexempel som visar hur mycket mer energi som förbrukas och därmed också pengar de kostar i elförbrukning, jämfört med moderna. Exemplet visar att besparingarna är stora om man övergår till centraler med mekaniskt ur. Mera sparar man med elektroniskt ur. Moderna bilvärmarcentraler är konstruerade för högt effektuttag under en kort tid. I en befintlig anläggning är det oftast enkelt att byta ut gamla centraler till nya. Befintliga stolpar och kablagen kan oftast användas. Nya centraler monteras och kablaget kopplas in och du kan snabbt börja tillgodoräkna dig besparingarna från minskad elförbrukning.
Förutsättningar för vårt räkneexempel:
"Utan styrning" är en gammal central, som är inkopplad hela tiden. Vi har räknat med att den i snitt under en säsong är i drift under 12 timmar per dygn.
"Mekaniskt ur" är en central med elektromekaniskt ur, som är inkopplad i snitt 3 timmar per dygn under säsongen.
"Elektroniskt ur" är en central med elektroniskt ur, som är inkopplad i snitt 1,5 timmar per dygn under säsongen.
Vi har räknat med att varje fordon förbrukar 1700 watt (500 W för motorvärmare, 1200 W för kupévärmare). Kalkylpriset för el 80 öre/kWh (pris inklusive energiskatt, avgifter och moms).
Formel för beräkning av elkostnad:
Inkopplingstid i timmar x 1,7 kW x antalet parkeringsplatser x elkostnad per kWh = kostnad i kronor.
Beräkningsexempel:
En bilvärmarcentral utan ur, 20 parkeringsplatser
12 x 1,7 x 20 x 0,8 =326 kronor per dygn.
En bilvärmarcentral med elektromekaniskt ur, 20 parkeringsplatser
3 x 1,7 x 20 x 0,8 = 82 kronor per dygn.
En bilvärmarcentral med elektroniskt ur, 20 parkeringsplatser
1,5 x 1,7 x 20 x 0,8 = 41 kronor per dygn.
I sverige finns äldre anläggningar med bilvärmarcentraler som är konstant inkopplade. De förbrukar betydligt mer energi än moderna centraler, där inkopplingstiderna styrs. Vi har gjort ett räkneexempel som visar hur mycket mer energi som förbrukas och därmed också pengar de kostar i elförbrukning, jämfört med moderna. Exemplet visar att besparingarna är stora om man övergår till centraler med mekaniskt ur. Mera sparar man med elektroniskt ur. Moderna bilvärmarcentraler är konstruerade för högt effektuttag under en kort tid. I en befintlig anläggning är det oftast enkelt att byta ut gamla centraler till nya. Befintliga stolpar och kablagen kan oftast användas. Nya centraler monteras och kablaget kopplas in och du kan snabbt börja tillgodoräkna dig besparingarna från minskad elförbrukning.
Förutsättningar för vårt räkneexempel:
"Utan styrning" är en gammal central, som är inkopplad hela tiden. Vi har räknat med att den i snitt under en säsong är i drift under 12 timmar per dygn.
"Mekaniskt ur" är en central med elektromekaniskt ur, som är inkopplad i snitt 3 timmar per dygn under säsongen.
"Elektroniskt ur" är en central med elektroniskt ur, som är inkopplad i snitt 1,5 timmar per dygn under säsongen.
Vi har räknat med att varje fordon förbrukar 1700 watt (500 W för motorvärmare, 1200 W för kupévärmare). Kalkylpriset för el 80 öre/kWh (pris inklusive energiskatt, avgifter och moms).
Formel för beräkning av elkostnad:
Inkopplingstid i timmar x 1,7 kW x antalet parkeringsplatser x elkostnad per kWh = kostnad i kronor.
Beräkningsexempel:
En bilvärmarcentral utan ur, 20 parkeringsplatser
12 x 1,7 x 20 x 0,8 =326 kronor per dygn.
En bilvärmarcentral med elektromekaniskt ur, 20 parkeringsplatser
3 x 1,7 x 20 x 0,8 = 82 kronor per dygn.
En bilvärmarcentral med elektroniskt ur, 20 parkeringsplatser
1,5 x 1,7 x 20 x 0,8 = 41 kronor per dygn.