VOLTIMUM 1 • 20219Vi har tidigt identifierat kommande behov på marknaden, vi har en marknadsanpassad produktportfölj och en väl utbyggd produk-tionsapparat, säger han.– Det är tuffa krav på de kablar som går inne i bi-larna. De måste vara hållbara och väl skyddade. De ska också klara kemikalier som oljor och avfett-ningsmedel, de ska klara höga temperaturer och vara brandsäkrade, säger Fredrik. En fördel med elbilar framför hybrider är att de inte har några hotspots som varma avgassystem. I gengäld ska kablarna klara högre spänning. – Traditionellt ska kablarna i ett fordon klara 12-48 volt. Men i elbilar rör det sig om 400-1500 volt. Då trä-der nya krav in kring elektrisk prestanda. Nexans arbetar nu med nya kabelkonstruktioner för fordon. – Designade för att bli mer robusta, för att klara hö-gre spänning och att hantera nya krav på EMC, men ändå vara enkla att installera, säger Fredrik. Nexans nya hybridkabel med laddning och kommunikation under samma mantel.Designade för att bli mer robusta, för att klara högre spänning och att hantera nya krav på EMC, men ändå vara enkla att installera.Aron AnderssonFredrik Torstensson