Voltimum Magazine 2021 ett

VOLTIMUM 1 • 202110Chalmers leder projektet tillsammans med samfinansiä-rerna Polestar Performance, CTEK Sweden, Ferroamp Elektronik samt Göteborg Energi. Den totala projekt-budgeten är på 30 miljoner kronor.Aktörerna i projektet ska, förutom att ta fram teknis-ka lösningar, även titta närmare på vilka olika barriärer, nyttor och potentiella affärsmodeller som finns för att underlätta integrationen av laddfordon med elsystemet.– Vi vill ta ett helhetsgrepp över hela processen från att utveckla fler funktioner för elbilsbatterier till att styra hur energin i batterierna används bäst. Vi tittar också på affärsmodeller för hur dessa energilager kan komma till störst nytta för så många som möjligt. Det är extremt viktigt för att tekniken skall få genomslag, säger David Steen, projektledare för projektet på Chalmers.Den slutliga demonstrationen av tekniken kommer att ske på Chalmers campus för att göra det möjligt att delta på den lokala energimarknaden, samt utanför Polestars kon-tor i Göteborg. Både Vehicle-to-grid (V2G) och Vehicle-to-home (V2H) kommer att demonstreras.– Projektet berör ett angeläget område och bidrar till att öka kunskapen om V2X-lösningar och påskyn-da sådan teknik i vårt samhälle. Det är positivt med en bred samverkan mellan flera aktörer och projektet kan både föra forskningen framåt och stärka svenskt näringsliv inom området, säger David Mowitz, forsk-ningshandläggare på Energimyndigheten.Vad är V2X-teknik?V2X-teknik innebär att man kan använda ett for-donsbatteri som ett flexibelt energilager där utby-tet mellan fordon och elsystem kan optimeras ut-ifrån både elnätets, fastighetens och användarens behov. I projektet kommer man att ta fram proto-typer av laddare och ombordladdare samt kontrollalgorit-mer för dessa för att demonstrera V2X-teknik.V2X-tekniken ger en ökad flexibilitet från laddfor-don genom att de hjälper till att avlasta elnätet. Detta skulle kunna förenkla utbyggnaden av förnybara energi-källor eftersom dessa ofta är ojämna i sin elproduktion. Dessutom kan behovet av förstärkningar i elnätet minska samtidigt som den ekonomiska och samhälleliga nyttan med eldrivna fordon ökar. mellan laddfordon och elnätMER OM V2H OCH V2G TEKNIKVehicle-to-home (V2H) = Elfordonet kan kommunicera med och mata tillbaka el till byggnaden och till exempel balansera elsystemet utifrån en solcellsanläggning på fastigheten och därmed minska effekt- toppar och behovet att ta ut el från elnätet.Vehicle-to-grid (V2G) = Elfordonet kan även kommunicera med och skicka tillbaka el in till elnätet och är uppkopplad mot det utöver att vara uppkopplad mot byggnaden, alltså en nivå mer komplicerat.NYTT PROJEKTEnergimyndigheten har beslutat att ge Chalmers 14,5 miljoner kronor i stöd till ett forsknings-och demonstrationsprojekt för Vehicle to everything (V2X)-tekniker. Projektet tar ett unikt helhetsgrepp över flexibla energi-lager i fordon vilket kommer leda till snabbare marknadsintroduktion för produkter som integrerar fordon och elnät på ett smart sätt.för snabbare integration Concept of V2X-MASIllustration Chalmers

Previous page: Voltimum Magazine 2021 ett [9 / 32]

Next page: Voltimum Magazine 2021 ett [11 / 32]