VOLTIMUM 1 • 202125 För att förenkla installationen för dig som installatör finns det uppkopplade insatser i Exxact-design. Det innebär att pucken är inbyggd i strömställaren el-ler dimmern. Som du vet kan det vara trångt i apparatdosan och med de nya uppkopplade insatserna slipper du käm-pa med att pucken ska få plats bakom in-satsen. Nu har Exxact-sortimentet bred-dats och följande funktioner finns som uppkopplade enheter för Wiser-systemet: strömställare, vriddimmer, tryckdimmer, jalusibrytare, rörelsedetektor med tryck-knapp, rörelsedetektor med dimmer samt trådlösa tryckknappar med 1 och 2 kanaler. Om kunden inte vill byta ut sin befint-liga apparatserie kan du tipsa dem om att det ändå går att göra deras befintliga funktioner uppkopplade genom att in-stallera puckar bakom insatserna. Tänk på att när man lägger till detektorerna, smart pluggen och IP-kameran i Wiser-systemet så kan man fortfarande göra en massa avancerade inställningar. Det är fler kunder än jag som inte gillar att behöva betala en fast månadsavgift för ett installerat smart hemsystem som exempelvis Verisure. Informera kunden om att kostnaden för installationen och produkterna är en engångskostnad. Har de till exempel Verisure redan ur säker-hetssynpunkt så kan man minska må-nadskostnaden genom att lägga över vissa funktioner i Wiser när det gäller exempelvis smart pluggar och IP-kamera som inte är kopplat till larmbolaget. Memorera vad tidigare kunder har sagt om olika funktioner så att du kan dela med dig till nya kunder. Till exem-pel om en kund är imponerad över hur bra IP-kameran fungerar eller om de har berättat en historia om hur de upptäckte en vattenläcka tack vare vattenläckage-detektorn. Historier om dina andra kun-ders upplevelser kan hjälpa dig att sälja in lösningen eller en viss produkt till nya kunder. Många kunder vill ha en fast offert eller ungefärlig prislapp på vad installa-tion och produkter kommer kosta. När du blivit lite varm i kläderna och har full koll på hur lång tid allt tar att installera så kan du ha en liten fusklapp med upp-gifter om ungefärligt pris beroende på funktioner och antal så att kunden vet ungefär vad det kommer kosta beroende på antalet produkter. Men, som du vet beror det helt på befintlig installation så se till att ha ryggen fri ifall det visar sig att det uppstår mer arbete. Fråga kunderna innan du lämnar dem efter första installationen om de vill att du hör av dig när det lanseras nya funk-tioner som kan vara intressanta för dem. Gör även anteckningar ifall ni har pratat om funktioner som inte finns till-gängliga i dagsläget. Det är mycket möj-ligt att det lanseras senare under året och då har du en perfekt chans till ytterligare jobb och ännu en kund som blir dig evigt tacksam och kan generera mer jobb till dig då de rekommenderar dig till sina bekanta. Se till att hålla dig uppdaterad om sor-timentet för det smarta hem-systemet som du arbetar med. Följ leverantörens konton på sociala medier som exempel-vis Instagram och Facebook och regist-rera dig så att du får deras nyhetsmail för installatörer. Genom att göra det hänger du med när det lanseras nya produkter och du får möjlighet att delta i exempel-vis tävlingar där du kan vinna produkter som du kan testa. Glöm inte höra av dig efter några månader och fråga kunden om allt fungerar som det ska och om de är nöjda.