Voltimum Magazine 2021 ett

VOLTIMUM 1 • 202124Eftersom jag har det nya Wiser-systemet installerat i mitt hem så bygger mina tips på funktioner ur det sortimentet. Givetvis kan ni använda tipsen till in-försäljning av andra smarta hem-system också, även om inte utbudet av funktio-ner är lika brett inom andra fabrikat. Lycka till med merförsäljningen! Vi är många som eftersträvar att styra olika funktioner i hemmet via en och samma app. Det finns inte många smarta hem-leverantörer som klarar av det idag då de är nischade inom sitt område som exempelvis belys nings- styrning eller säkerhet. Med nya Wiser-systemet så bred-das utbudet med funktioner markant och det kommer lanseras nya funktio-ner kontinuerligt vilket gör att Wiser kommit en bra bit på vägen och kan hjälpa kunden att minska antalet ap-par i mobilen. Eftersom jag vet vad som komma skall (men inte får dela det med er ännu) så kan jag bara säga en sak – ni kommer inte bli besvikna när vi lanserar fler produkter i höst. Fråga kunden om de har några funk-tioner som de aktiverar eller avaktive-rar manuellt ungefär samma tid varje dag. Då kan du tipsa om att dessa kan kopplas till en smart heminstallation och läggas in i ett scenario (återkom-mande favoritinställning) eller en auto-mation som sköter sig själv utifrån utval-da kriterier. Automationerna via Wiser kan aktiveras av väder, vind, temperatur, luftfuktighet, solens upp- och nedgång, schema eller när en enhet i systemet ak-tiveras eller avaktiveras. När kunden berättar om de saker som är återkommande varje dag eller några gånger i veckan och du tipsat dem om att man kan skapa scenarier som spa-rar inställningarna till flera funktioner så kan du även berätta att det kan akti-veras både genom röststyrning och via appen i mobilen. Röststyrningen i Wiser-systemet hanteras via röststyrnings-assistenterna Google Assistant, Amazon Alexa och Siri. Vissa vill öka säkerheten medan andra vill förenkla vardagen och slippa tänka på vissa saker. Prata med kunden om vad de tycker är viktigt. Sen kan du tipsa om funktioner som uppfyller kundens be-hov. Har de exempelvis haft en vatten-skada tidigare eller är rädda för att det ska uppstå en så är vattenläckagedetek-torn nyckeln till att säga ja till en smart heminstallation. Vill de däremot auto-matisera belysningsstyrning för att frigö-ra tid till annat så är funktionerna inom belysning tillsammans med detektorer kanske nyckeln till att du får jobbet. Om kunden är osäker på vilka funk-tioner de vill installera, tipsa om att man kan ta det i flera steg. De kan börja med några produkter i ett till två rum för att styra funktioner som de använder dagli-gen. När de haft lösningen installerad ett tag vill de med största sannolikhet lägga till fler funktioner. Glöm inte höra av dig efter några månader och fråga kunden om allt fung-erar som det ska, om de är nöjda och om de kommit på några fler funktioner som de vill lägga till nu när de testat systemet ett tag. Ge förslag på några funktioner som de kan komplettera med. Dessa har du förslagsvis skrivit ner i dina anteck-ningar efter första besöket, så att du inte bara nämner några funktioner utan kan ge förslag som är användbara för den specifika kunden och deras behov. Det kommer garanterat ge dig fler jobb. Uppkopplade 1- och 2-vägsuttag har länge varit efterfrågat och nu finns det i apparatserien Exxact. Tipsa kunden om att det finns uppkopplade vägguttag. Vi är många som desperat använt smart pluggar av olika fabrikat för att styra exempelvis bordslampor. Inkopplade apparater kan styras via appen och där kan kunden även se energiförbruk-ningen för apparaten. Uttagen är jordade och finns i färgerna vit, antracit och metallic. Ett annat tips är att du kan be-rätta för kunden att de kan spa-ra scenarier som aktiveras via en trådlös tryckknapp. Nu finns det även nylanserade trådlösa tryck-knappar i Wiser-sortimentet med Exxact-design i färgerna vit, an-tracit och metallic. Jag som konsument har inte all-tid koll på vilka funktioner som finns tillgängliga eller vad jag vill ha installerat. När du träffar en kund för exempelvis installation av några vanliga 2-vägsuttag – tipsa dem om att det är möjligt att installera vägguttag som är uppkopplade och kan styras via app. Om de inte är intresserade av det så kan du tipsa dem om det även finns 2-vägsuttag som har USB-uttag så att de får fyra uttag istället för två. Som kund blir man jätteglad när man får tips om smarta lösningar som man inte vis-ste fanns. Har du några Wiser gateways, Exxact uppkopplade 1- och 2-vägsuttag samt några Exxact 2-vägsuttag med USB A+C liggande i bilen så lovar jag att du ofta kommer installera någon av de mer avancerade produkterna istället för det vanliga 2-vägsuttaget som var planerat från början.15 TIPS för att sälja in smarta hem-installationer till kundenDu får en larmnotis i mobilen när Wisers vattenläckagedetektor aktiveras.Vy från appen med Wisers IP-kamera i mitt vardagsrum.

Previous page: Voltimum Magazine 2021 ett [23 / 32]

Next page: Voltimum Magazine 2021 ett [25 / 32]