2 • 17 VOLTIMUM 23– Det hela började med att vi internt samtalade kring cancer, då flera av oss hade anhöriga, vänner och andra i vår närhet som drabbats av sjukdomen, säger Elkos vd Jakob Ros. Det växte då fram att vi som företag ville göra något för att rikta ljuset mot kampen mot cancer och samtidigt bidra ekonomiskt. Hela elbranschenFör att skapa ett större genomslag valde företaget att försöka engagera hela elbranschen och tog därför kontakt med ett flertal större grossister och sonderade intresset att på ett kreativt och annor-lunda sätt vara med och bidra i kampen. – Genom att involvera såväl grossis-ter som elinstallatörer kan vi tillsammans åstadkomma så mycket mer, fortsätter Jakob. Gensvaret vi fått är enormt, alla elgrossister ställde upp direkt och vi har även fått väldigt positiva signaler från installatörsledet.Elko Plus i blått och rosaDiskussionerna mynnade ut i att man tog fram en unik variant av den populära 1-facksramen i Plus-serien. Ramen finns i färgerna rosa och blå och kostar 100 kronor styck där hela belop-pet oavkortat går till forskningen mot bröst- och prostatacancer. – Elkos populära Plus-ram används för strömbrytare och vägguttag och kan fås i en mängd olika färger och material, säger Jakob. Ramen används allt mer i hem och fastigheter där man värdesätter design och stil och kändes därför som en naturlig bärare av kampanjen.Just nu pågår en rikstäckande kampanj och insamling till förmån för forsk-ningen mot bröst- och prostata cancer. Insamlingen är ett unikt bransch-samarbete mellan initiativtagaren Elko och grossisterna Ahlsell, Elektroskandia, Selga, Solar, Storel samt Gelia, där målet är att kampanjen ska inbringa minst 1 100 000 kronor.➤”Gensvaret vi fått är enormt. Alla elgrossister ställde upp direkt.”Rikstäckande insamlingtill förmån för forskningen mot bröst och prostatacancer