Voltimum Magazine 2013 ett

1•13VOLTIMUM 17 id invigningen ljöd hymnenFinlandia av Jean Sibelius och ipauserna började kyparna servera gratischampagnen. Och visst fanns detnågot att fira: Helsingfors har fått ettnytt konserthus. Diskussionerna kringden nya byggnaden, som i Helsingforsgår under namnet Musiikkitalo, hadepågått i nästan 20 år. Det var förstnär pengarna samlades i en enda storpott som planerna kunde förverkli­gas. Helsingfors stadsorkester, FinskaRadions Symfoniorkester och Sibelius­Akademin – Finlands enda musikhög­skola – bildade ett konsortiumoch klarade på så vis avbyggkostnaden på 188miljoner euro. Redan under premi­ ären blev det uppenbartatt den nya byggnadenhade en viktig fördeljämfört med Finlandia­huset, ritat 40 år tidigareav Alvar Aalto. Det som ut­märker Musikhuset är dess ena­stående akustik. I det här hänseendetlevererade LPR Architects verkligen vadde lovat, eftersom företaget prioriteradeakustiken. Den internationellt framstå­ende arkitekt som anlitades för projektet,Yasuhisa Toyota, var även involverad iatt fundera ut hur ljudet skulle genljuda iHamburgs Elbfilharmoni. Byggnaden hukar sig i en sänkaDetstoraauditorietiMusikhusetiHelsingforsrymmerhela1704sitt­platserochliggerihuvudbyggnaden,varifrånmanävennårkonserthuset.Defemmindresalarna–därblandannatelektronisktförstärktamusik­framträdanden,sångframträdandenochoperarepetitionermedpianoägerrum–ärfördeladeidenlånga,plattabyggnadsomävenrymmerenrestaurangochettstortutrymmeundermarkplan.Detgräsbevuxnataketpådenhärdelenavbyggnadenförenardehögaochlågani­våernaiparklandskapetochsmälterliktenjordvallsammanmedplanenframförparlamentsbyggnaden. Idenandradelenavbyggnaden, belägenmellandessa,liggerentredjedelavdelektionssalarsomärreserverade förSibelius­Akademinsamtettbiblio­tek.Arkitekternasjälvasägerattderasavsiktvarattskapaentystlåtentypavarkitektur.Straxintillliggerdenmonu­mentalaparlamentsbyggnadenochmuseetförnutidskonst,Kiasma,ritatavdenamerikanskearkitektenStevenHoll.Detnyakonserthusetförsökerinteensutklassasinaprominentagrannarmedextravagantafasadutformningar.IställetserdetutattförsökahukasigisänkanmellandenhektiskaMannerheimgatanochTölöviken.Fasaderiärgadkoppar bildarövergångentillgrönskani dennärbelägnaparkenoch tillparlamentsbyggnaden. Generösa,sjögräs­ färgadeglasfronter vettermotÖstersjön museetKiasma. Kristallklar akustik Inne i byggnaden möts konsertbesökarna av mörklagda rum vars grott­ liknande utformning skapar en känsla av trygghet. Här kombi­ neras paneler i mörkbetsad björk medgråsvarta väggar, tak och stolar. Korrido­rerna på källarplanet går i olika nyanserav grått. Det stora auditoriet i Musik­huset har den stora förmånen att badai dagsljus. Det enda som kan distraherapubliken från musiken här inne är defyra takstrålkastarnas dynamiskt korsadeaxlar. De trappstegsformade åskådarplat­serna omgärdar scenen i form av en kra­ter, av akustiska skäl mer än något annat.I dagstidningen Frankfurter AllgemeineZeitung beskrev en av premiärgästerna,Jan Brachmann, akustiken i det storaauditoriet som “kristallklar”: “Instru­menten med dubbla rörblad, såsomoboerna och fagotterna, hörs särskilt bra.Sångarna dränks inte av orkestern utantexterna hörs klart och tydligt, vilket ärhelt fantastiskt.” Huvuddirigenten Sakari Oramo och akustikern Yasushi Toyota var likanöjda och omfamnade varandra underslutapplåderna. Marko Kivistö från LPRblev också uppkallad på scenen ochapplåderades. Ja, att publiken har gettdet nya konserthuset ett positivt mot­tagande beror inte bara på de akustiska Den tystlåtna arkitektur engenljuder V ”Arkitekternasjälva säger attderas avsikt varatt skapa entystlåten typ avarkitektur.” Genomtänkt designi varje liten detalj. ➤

Previous page: Voltimum Magazine 2013 ett [17 / 32]

Next page: Voltimum Magazine 2013 ett [19 / 32]