Voltimum Magazine 2008 två

23 E nergieffektiviseringen ären trend som är här för attstannaochframtidenssättatt göra affärer. Nu finns bara ett receptför att rädda miljön och företagensimageochkonkurrenskraft.Lagstift-ning, sunt förnuft och ökade priserför olja och råmaterial – allt pekaråt samma håll. Konkurrensmässiga fördelarTiden är inne för innovativa företagatt dra nytta av konkurrensmässigafördelar genom att anta de nya ut-maningarna och vara bland de för-sta att spara energi. En grön imageär en god affär och i elbranschenär det vår uppgift att hjälpa vårakunder hela vägen. Steg 1 – inventeraGår ut på att göra en grundläggandeinventering av företagets energian-läggningar, enlinjesscheman, avtalför olika energiformer, etcetera. Vikan hjälpa kunderna att se överenergiavtalet. Är det optimerat?Betalar man straffavgifter? Har manen miljövänlig kraftförsörjning? Steg 2 – mätaSyftar till att få en bättre inblick iden exakta fördelningen av företa- gets energiförbrukning. Noggrannamätningar ger ansvariga utgivarerelevant statistik och en bra över-sikt. ”Det man inte mäter kan manheller inte förbättra.” Målsättningenär att gå från de mer begränsademätningarna av den inkommandeserviskabeln till mer finfördeladeobservationer. På så sätt samlar manockså på sig en stor mängd mät-värden från installerade mätutrust-ningar. Normalt loggas dessa underen relevant tremånadersperiod ochligger sedan till grund för analys avpotentiella förbättringsåtgärder.Steg 3 – analyseraAnalyseraenergiförbrukningenochdesskomponenterförattavgöraomochhurföretagenkansparaenergiochresurser.Vilkainvesteringarärlönsammapåkortsikt?Hurkanföre-tagendranerpåenergikostnaderochsamtidigtminskapåskattetrycket?Steg 4 – optimeraOptimering genom energiförbätt-rande åtgärder. Se nedan exempel påsådana åtgärder. Steg 5 – följa uppKontinuerlig uppföljning av utfördaåtgärder. Det är viktigt att elbranschen kanassistera kunderna genom hela för-loppet. Från den första mätningentill den slutliga optimeringen avenergiflödet ska vi ha skickliga ex-perter och rätt komponenter för attråda kunden till en lyckad lösning. Peka ut exakta områdenSvenska industrier, fastighetsbolag,med flera har stora förväntningar påtjänster avseende energieffektivise-ring. Vi ska peka ut de exakta områ-den där de kan förbättra sin effekti-vitet och konkurrenskraft med hjälpav energibesparingar. Vi ska levereraprodukterna och systemen som kananvändas för att göra dessa möjlig-heter verkliga. Först och främst skavi fokusera på följande områden:•Frekvensomvandlare förelektriska motorer, pumpar ochfläktar•Justering av effektfaktor (fas-kompensering) och minskning avtotal harmonisk distorsion (THD)•Mätutrustning (utrustning förövervakning av energiförbruk-ning). Installera ett permanentmätsystem och skapa åtkomst avmätdata på företagets intranät viaweb-browser.•Belysningsstyrningar Hur sparar man energi? Att spara energi är en bra affär för samtliga inblandade. När förbruk-ningen går ner, minskar både miljöbelastningen och kostnaderna.Nuskaviielbranschenblibättrepåatterbjudatjänsterochprodukterför att hjälpa våra kunder att nå sina miljö- och omkostnadsmål.

Previous page: Voltimum Magazine 2008 två [23 / 32]

Next page: Voltimum Magazine 2008 två [25 / 32]