Å r 1990 gick LKAB medi Vattenfalls ”Uppdrag2000”, ett flerårigt pro- jekt med målet att effektiviseraenergianvändningen. Bland annatinventerades elmotoranvändningeni pelletsverket KK2 i Kiruna, därdimensionering och verkningsgraderanalyserades.–Detprojektetsparkadeigångosspå energiområdet, berättar LennartKruuka. Vi blev nämligen lite för-skräckta när vi upptäckte hur dåligtvi utnyttjade motorerna.Studien visade bland annatatt motorerna ofta hade en lägre verkningsgrad än vad fabrikanternaangett. Men också att LKAB kundeåstadkomma en hel del förbättring-ar själva.– Dimensioneringen av motorernavar ofta väl tilltagen och bara 16procent hade rätt storlek, berättarprojektledaren Lennart Mukka, somi många år jobbat med energifrågorinom LKAB. Ett vanligt problemDaniel Eriksson, försäljningsingen-jör hos ABB i Luleå, bekräftar attdet här är ett vanligt problem.– Ingen vill köpa en för liten mo-tor, säger han. Och i varje instans,fram till inköpet, tar man gärna tilllite extra för att vara på den säkrasidan. Men med överdimensioneringföljer också energiförluster, plus atten större motor innebär ett högreinköpspris. För LKAB handlade det omstora pengarFöretaget står med sina cirka 1,7terawattimmar för ungefär enprocent av Sveriges totala energi-förbrukning. Och 90 procent avelenergin används för att driva detotalt cirka 15 000 motorerna.– Därför beslutade vi 1992 attfortsättningsvis bara köpa in energi-effektiva motorer, och att motorernavid normal drift skulle dimensione-ras för en belastning på 75 procent, undantag kan vara om det krävshögt startmoment, berättar LennartMukka.Nu har LKAB bytt ut de flestamotorerna upp till 160 kilowattsstorlek mot energieffektiva modeller.– Ett annat beslut är att inte lindaom motorer upp till 160 kilowatt,fortsätter Lennart Mukka. Normaltförlorar man minst en procent iverkningsgrad vid omlindning, ochvi har kommit fram till att det lönarsig att i stället köpa en ny motor. Ett klokt beslutEtt klokt beslut tycker Lars Ek-ström, produktchef på ABB:s enhetMotorer amp; Drivsystem.– Köper du en 37 kilowatts motorså har den på bara två månader för-brukat lika mycket pengar i energisom det kostade att köpa motorn,förklarar han. Inköpspriset är baracirka en procent av livstidskostna-den. Lars Ekström menar attLKAB är ett föredöme inomindustrin– De struntar i tabellvärden förverkningsgrader, säger han. LKABär bara intresserade av garanteradevärden och då är det inte så mångafabrikanter som vill vara med.ABB:s processmotorserie EFF1kommer nu i ”High Performance”- utförande, ett tillskott i produktfa-miljensomärsånyttattdeninteensfått sitt slutgiltiga namn.– Men jag kallar den EFF1 Plustills vidare och med den tar vi yt-terligare ett rejält steg framåt, sägerLars Ekström. Vi har höjt verknings-graden med en ytterligare en procentjämfört med EFF1-modellerna, och idag finns det inte någon energieffek-tivare motor på marknaden.Den nya motorserien finns imodeller från 11-160 kilowatt, ochinom en snar framtid ner till fyrakilowatt. FAKTAJämförmanABB:snyamotorEFF1Plusmeden75kW4polEFF2,somärenrelativtvanligmotoriindustrin,såärmerkostnadenfördennyamotornintjänadeftercirka1,5årtackvareenlägreenergiförbrukning.Därefterblirdenårligabesparingencirka8000kronorochdennormalalivstidenförenmo-torinomindustrinär20-25år. Energibesparingenmotsvararsamtidigtminskadeutsläppavväxthusgasermedåttatonårligen. Lennart Kruuka, mätingenjör på LKAB, har stannat till vid en 132 kilowattsmotor som driver en tryckstegspump i den tuffa miljön i pelletsverket KK3i Kiruna. – Det är väldigt stryktåliga motorer, säger han. 26