VoltimumSenaste nytt inom fordonsladdningMattias KrogstadeMobilitySolution Specialist, Schneider ElectricJohan BlomkvistSalesSpecialist EV-charging, ABB1
■Vad händer på fordonsmarknaden?■Energilandskapet ändras■Det smarta hemmet■Trender inom laddinfrastruktur■Globala trender■Laddning, laddkurvor■Uppkoppling till digitala tjänster■Lasthantering2
•Idag är 60% av nyregistrerade personbil i Sverige laddningsbara•Vi har passerat ”Peak PHEV”•I september registrerades fler rena elbilar än diesel+bensintillsammans•Högst andel i EU (EU-medel = 19%)•Leveransproblem fördröjer omställningen –enligt bilhandlarna är försäljningen betydligt större idag•Klimatbonus för elbilar togs bort 9 november0%10%20%30%40%50%60%70%12345678910111212345678910111212345678910111212345678910111212345678910111212345678910Nyregistrering i Sverige 2017-2022Andel personbilar per drivmedelsslagElPlugin-hybriderLaddbarttotDieselI2017 I2018 I 2019 I 2020 I 2021 I2022
4
Lätta lastbilar (LCV)•Nästa fordonstyp som kommer elektrifieras •10% av försäljningen idag•Ökar väldigt fort i NorgeTunga fordon•Bussar först, 21% av försäljningen idag•Nu kommer även större lastbilar•Höga ambitioner från Volvo and Scania –50% ren el 2030MarknadenTyngre fordon
HeartAerospace•Svensk startup•SAAB•Avsiktsförklaring från SAS, United Airlines, Air Canada•Ny fabrik i GöteborgMarknadenFlygande och flytande fordonCandela•Olika modeller, både fritid och passagerarfärjorXshore•Vision att vara ”Tesla på vatten”•Två olika modeller•Stora investerare, bl.aPeter Carlsson 500 MSEK
Confidential Property of Schneider Electric | Power distribution for EV Marketing | V. Cruz Stora kraftverkläggs nerVäxande andel väderberoende elproduktionBatterier och andra energilageri nätet eller fastigheterMer utspridd och småskalig produktionKonsumenter blir istället prosumenterTransporter elektrifieras Energisystemet och transportsystemet mötsMicrogridsi fastigheter Energilandskapet är under förändringDigitalisering -IoT
Och dessutom, en pågående energikris...
KomfortBelysningsstyrningSäkerhetEnergieffektiviseringDet smarta hemmet–mer än bara belysningEnergihantering i stark trendElbilen blir en del av ditt smarta hemLaddboxmed V2G och Nordpool-styrning
Stort intresse och goda själ för timprisavtal vid hemmaladdningSnabbt ökande priser på publik laddning, men liten nedgång igen senaste veckornaLaddkö–nu också i Sverige. Utmaning att dimensionera den publika laddinfrastrukturenStora satsningar på snabbladdning, bl.a. drivmedelsbolagenAllt fler ladduttagper stationNätverk för lastbilsladdning växer framChademo-standandardförsvinner, bara CCSHögre laddeffekter(Ultrasnabbladdning 800V / 350 kW)Batteribytesstationer –Nio först utTrender inom laddinfrastruktur
© 2022 Schneider Electric. All Rights Reserved. Schneider Electric and Life Is On Schneider Electric are trademarks and the property of Schneider Electric, its subsidiaries, and affiliated companies.
—TransportTransportstårför24% av globalaCO2 utsläppenInternationalal Energy AgencyElektrifieringEnelbilger 54% lägreCO2 utsläpp/ km änengenomsnittlignyICE bilUS Environmental Protection AgencyTrendUtsläppfrånpassagerartransportökademed 36% mellan2000 och2015SLoCaT–Transport and Climate change studyBefolkningVärldsbefolkningenökademed 1.4 miljardermellan2000 och2017UN StudyTillsammansmot elektrifieradetransportermed smart, uppkoppladochsäkerladdning
—EnergieffektivitetförolikadrivmedelNovember 29, 2022Source: European Commission, Austrian Bundesumweltamt, VolkswagenSlide 13H2E-carEnergyTransportation and storageElectric battery (high capacity)E-engineHydrogen carElectric battery (low capacity)E-engineEnergyElectrolysisCompression and liquefactionTransportation and fillingFuel cell andpower generation››››››››››WELL-TO-TANKTANK-TO-WHEEL~ 70 –90%Well-to-Wheel Efficiency~ 25 –35%Well-to-Wheel Efficiency›Diesel car›Fuel TankDiesel EngineEnergyTransportationprimary fuelRefinementTransportation DieselFilling››››››~ 40 –45%Well-to-Wheel EfficiencyCharging›
—Laddningav elfordonNovember 29, 2022Slide 14CHAdeMOmoduleLi-ion batteryCHAdeMOmoduleOmbord-laddare-3-11kW (-22kW)-1fas/3fas AC 230V / 400V-Standard: Typ-2 / Typ1-Bilensombordladdarebegränsar-Liteninvestering-OftaprivatägdLi-ion batteryBMSAC-laddningochDC-laddning* OBC: On-board chargerACDC-20kW-350kW-200-920 VDC-Extern likriktare. OBC behövsej-Standard: CCS1/2 CHAdeMO-Bilensladdkurvaharstorinverkan-Störreinvestering, -Publikladdning, infrastrukturendelas med många
—Hur fort kan jag ladda min elbil? https://www.p3-group.com/en/p3-charging-index-comparison-of-the-fast-charging-capability-of-various-electric-vehicles-from-a-users-perspective-update-2021/November 29, 2022Slide 15Laddkurvor för snabbladdning (DC över ~50KW)
—Uppkopplad laddare och molntjänster8 april 2020Bild 16MolntjänsterMolntjänst /backendOCPPOCPP 1.5 -Stödjergrundläggandemeddelanden(SOAP) ochkommandonmellanladdareochbackendOCPP 1.6–Förbättratprotokoll, JSON-stöd, Smart Charging, SoC, Outlet Status etc. FrånOCPP 2.0 scope: OCPP 1.6: ISO 15118 Plug & Charge och Cyber security förbättringarLasthanteringMjukvaruppdateringLaddstatistikAnvändarhanteringex hantering av RFID kortBetalningstjänster Debiteringsunderlagt för kostnadsallokeringAutentiseringRoaming
—Uppkopplad laddare och molntjänsterNovember 29, 2022Slide 17Uppkoppling till proprietära och fristående tjänsterProprietär molntjänstProprietär molntjänst/backend(OCPP)3e-parts molntjänst via OCPP3e part molntjänst/backendOCPP
—Förutsättningar:•Ett antal apparater (t.ex. Ugn, tvättmaskin, kylskåp, ventilation, belysning) delar samma nätanslutning som elbilsladdaren•Apparaternas användning ger en varierande belastning på nätet (toppar och dalar)•Nätanslutningen kapacitet räcker inte för att driva alla apparater på full effekt samtidigt •Lasthanteringen säkerställer att den tillgängliga kapaciteten används optimalt men inte överskrids.Målet med lasthantering-Laster ska ej överskrida tillgänglig nätkapacitet (säkringsnivån)-Öka nyttjandegraden på nätanslutningFördelar-Högre tillgänglighet -Kostnadsbesparing genom att undvika överdimensionering av installationsprodukter, kabel och nätanslutningLastbalanseringNovember 29, 2022Slide 18
—StatiskochDynamisklasthanteringSlide 19StatisklastbalanseringDynamisklastbalanseringNovember 29, 2022TTFast tillgängligladdeffekt➔Bra närfåantalladdarehanterasellerom tillgängligladdeffektärrelativtkonstant➔Enkelochrubustlösningsomkankombinerasmed schemaläggning➔Inga extra komponenterbehövsRörligtillgängligladdeffekt➔Bra närtillgängligladdeffektenberorpå övrigaförbrukarepå samma➔Ger högreutnyttjandegrad av nätanslutning➔Kräverinformation frånelmätareTillgänglig laddeffektTillgänglig laddeffekt
—LokalochmolnbaseradNovember 29, 2022Slide 20LokalthanteradlastbalanseringMolnbaseradlastbalansering➔Ejberoendeav uppkoppling➔Snabbresponstid➔Lägreskalbarhet➔Målgrupp: Fåladdare, privatpersoner➔Skalbar➔Enkelkonfigurering➔Kräveruppkoppling➔Målgrupp: Störresiter, kluster, operatörer, Lasthanteringmed elmätare
—01002003004005006007001:002:003:004:005:006:007:008:009:0010:0011:0012:0013:0014:0015:0016:0017:0018:0019:0020:0021:0022:0023:000:00Power (kW)Charger 1Charger 2Charger 3Charger 4Charger 5Charger 6Charger 7Charger 8Charger 9Charger 10Varför är lastbalansering viktigt?29 november 2022Slide21Exempel: 10 bussar, 300kWh Batteri per buss, max 100kW laddeffekt, 10 laddareUtan Lastbalansering01002003004005006007001:002:003:004:005:006:007:008:009:0010:0011:0012:0013:0014:0015:0016:0017:0018:0019:0020:0021:0022:0023:000:00Power (kW)Charger 1Charger 2Charger 3Charger 4Charger 5Charger 6Charger 7Charger 8Charger 9Charger 10Reducerade effekttopparUtspridd laddning -> Jämn belastning -> Mindre nätanslutningMaximal effektMed LastbalanseringMinskade inköp-och drift-kostnaderHöga effekttoppar -> stor nätanslutning krävs