44 l Elolyckor 2021 l 9. Säkerhetskultur och systematiskt arbetsmiljöarbete12356789104Säkerhetsmedvetande har fått mer utrymmeDet förebyggande arbetet ges mer utrymme idag än för 20 år sedan. Men även om det blivit mer ljus på betydelsen av förebyggande säkerhetsarbete så är bristande beteende och efterlevna-den av gällande regler den stora utmaningen att komma till rätta med. Tänket i den handbok som Elsäkerhetsverket och Arbetsmiljöverket tagit fram, ”Arbete vid elektrisk fara”, ser Ulf att man i praktiken jobbat med länge inom E.ON. – Vi arbetar sedan många år tillbaka enligt ESA, elsäkerhetsanvisningar, och enligt arbetsmiljö-verkets föreskrifter som medför att vi redan där uppfyller det som handboken omfattar. Det är viktiga frågor för alla arbetsgivare och att hela entreprenörskedjan funkar kring arbetsmiljö och elsäkerhet. Men det är positivt att ”Arbete vid elektrisk fara” har tagits fram eftersom det kan fungera som ett stöd för de bolag som har behov av att inhämta information om vad som gäller. ”Safety alerts” för att lära av varandraFörutom tydliga krav, instruktioner och anvisningar sker en omfattande uppföljning av ef-terlevnaden ute på arbetsplatserna. Det ställs dessutom väldigt tydliga kompetenskrav på den personal som ska utföra arbeten i E.ONs anläggningar. Man har också en fortlöpande dialog med entreprenörer angående elsäkerhetsarbetet. Om de ser något som kan vara viktigt att förmedla så skickas ett ”safety alerts” ut.– Ett exempel på ”safety alerts” är när någon har drabbats av en olycka, ett tillbud eller upp-märksammat en säkerhetsrisk. I förebyggande syfte informerar vi om det och skickar ett mejl till alla entreprenörers och egna medarbetare som prenumererar på tjänsten via ett RSS-flöde. Informationen handlar om vad som inträffat, vad man bör tänka på eller anvisningar om vad man behöver göra för att det inte ska hända igen.Om olyckan trots allt är frammeDen vanligaste orsaken till elolyckor enligt statistiken är brister i planering, kompetensbrist för visst arbete, att man inte har rätt anläggningskännedom. Det uppstår ibland också stress på grund av att felavhjälpning måste ske inom en viss tid, för att minimera avbrottstiderna utifrån kund- och myndighetskrav.Alla olycksfall, tillbud och riskobservationer begärs in och registreras i E.ON:s incidentrapporte-ringssystem, där de sammanställs och kategoriseras. Man begär också in utredningsrapporter för de allvarligaste olyckorna och tillbuden från entreprenörerna. E.ON gör också egna utredningar för att bedöma om det finns något där man själv skulle kunna ha agerat annorlunda, vilka åtgärder som kan behöva vidtas ur ett anläggningsperspektiv och om några rutiner behöver justeras.– Att beteendebrister uppstår beror på att man inte följer elsäkerhetsanvisningarna i alla punkter och man tar genvägar ibland. Vi behöver inte mer regler, däremot behöver vi alla bli bättre på att följa de som finns! Och branschen behöver gå i samma riktning för att det inte ska uppstå några missförstånd. Det förekommer tyvärr ibland lite olika syn på hur ett arbete ska utföras och vilka funktioner som ska vara involverade hos vissa aktörer i elbranschen, säger Ulf.Små marginaler och resursbrist - säkerhetsriskerGenerellt finns stora krav från kunder på entreprenörer idag och marginalerna för att få jobben krymper mer och mer. Under relativt lång tid, 4 års avtal, ska man som entreprenör leva upp till de slimmade priser man har lämnat i sina anbud. Det finns också en resursbrist i branschen som medför att företagen tvingas anställa personer som inte har en bakgrund inom eldistribution och som ska läras upp genom att gå parallellt med någon annan. Lärlingstider är inte alltid så långa som de skulle behöva vara och man särskiljer därefter