Elolyckor 2021 - Rapport

12356789104 l Elolyckor 2021 l 439. Säkerhetskultur och systematiskt arbetsmiljöarbete E.ONFramgångsfaktorn i elsäkerhets-arbetet är uppföljningPå E.ON eldistribution finns Ulf Melin, senior elsäkerhetsspecialist, som i många år jobbat med elsäkerhet och arbetsmiljö. Han ser det förebyggande arbetet kring arbetsplatsolyckor som oerhört viktigt och har varit delaktig i utvecklingen av processer såväl inom E.ON som i el- och energibranschen i stort.Ulf Melin har jobbat med arbetsmiljörelaterade frågor i snart 20 år och har haft många olika roller under årens lopp inom elinstallations- och elnätsbranschen. Som elsäkerhetsspecialist är han involverad i alla former av arbetsmiljöfrågor och medverkar vid större upphandlingar av entreprenörer. I branschorganisationen Energiföretagen/EBR (Elnätsbranschens riktlinjer) är han ordförande i arbetsgruppen för ESA (elsäkerhetsanvisningar) och även som vice ordförande i Hälsa, miljö och säkerhetsutskottet.Säkerhetsarbete ett incitament i upphandlingsfasenUlf menar att han fått med sig den praktiska delen ”in på kontoret”, från arbetet som elmontör efter elingenjörsutbildningen. Säkerhetskulturen ser han som en integrerad process som ska säkerställas redan i upphandlingsförfarandet.– Vi tar säkerheten på största allvar utifrån ett antal frågeställningar om säkerhet, rutiner och system som finns med från start. Entreprenören som vill lämna anbud får påvisa hur de jobbar med hälsa, miljö och säkerhet, vilket sedan blir ett kvalitetsdokument som ligger till grund för utvärdering i anbudsprocessen. De som visar att de är noggranna och tar detta på allvar har större chans att vinna anbuden.Uppföljningar och stickkontroller på platsPå E.ON har man ett system som bygger på revideringar och uppföljningar av företagen och entreprenörer som man jobbar med. Det finns dessutom ett antal personer i bolaget som på heltid åker runt och gör stickprovskontroller. Man följer ständigt upp hur säkerhetsarbetet fungerar ute i verkligheten där man jobbar med el. – Vi är noga med att även entreprenörerna själva följer upp hur det fungerar – de har ett stort ansvar som arbetsgivare. Uppföljningen från E.ON:s sida handlar också om stöd och rådgivning ifall entreprenören har det behovet. Ställa krav kan man alltid göra men jag anser att framgångsfaktorn är att följa upp och samarbeta med entreprenörerna, säger Ulf.Han ser en förändring hos entreprenörerna där arbetsmiljöfrågor och säkerhetsarbete har vänt från att ses som en pålaga, till att bli något positivt och välgörande. Det ligger ett stort ansvar på entreprenörerna som arbetsgivare. Men han menar att också den som anlitar entreprenörer har ett stort ansvar för att kontrollera att de sköter sig, vilket blir en naturlig del när man värnar om sitt varumärke. Det ”kostar” mycket för ett företag att bli förknippad med dålig arbetsmiljö och olyckor.

Previous page: Elolyckor 2021 - Rapport [42 / 56]

Next page: Elolyckor 2021 - Rapport [44 / 56]