VOLTIMUM 1 • 17 12 Produktutveckling – Mycket utveckling sker i det tysta,säger Robin. Som exempel kan jag nämnaatt Prysmian Group, som vi är en del av,har över 5 700 registrerade patent. Vissahar haft omfattande effekt på utvecklingen av kablar medan många andraimplementerats utan något större ståhej. Användarvänliga förbättringarNär Robin och hans team samlas handlardet ofta om förbättringar, inte att kommapå banbrytande uppfinningar. – Inget problem är egentligen för litet för att man inte ska försöka lösadet, säger han. Ofta handlar det omatt förbättra elektriska, materiella ochmekaniska egenskaper, men självklartäven säkerhetsmässiga aspekter. Dekanske roligaste utmaningarna att tasig an är de användarvänliga detaljersom förenklar jobbet för våra kunder.Elektriska aspekter och liknande är juväldigt reglerat, och ska så vara, med lagar och bestämmelser, men när det gälleranvändarvänlighet kan man verkligenlåta kreativiteten flöda. Ofta får manju dessutom mycket positiv respons avkunderna när man tänkt till lite extra. Initialt brukar teamet antingen sätta igång ett projekt på grund av att desjälva ser en potential eller, vilket kanskeär ännu vanligare, kommer deras säljarehem med önskemål och behov från kunderna. Ibland är det en kombination avbåda. Som ett typexempel på hur olikabehov kan kombineras nämner Robin enny förpackning för installationskablarsom fått namnet Buddy. – I det här fallet fanns ett behov hos våra kunder att bättre kunna skyddakablar mot fukt och damm. Vidare drarelektriker väldiga mängder kablar. Föratt motarbeta förslitningsskador fannsönskemål om att det skulle vara enkelt att både dra ut och snurra tillbakakabeln i förpackningen. Små detaljer gör skillnadInom teamet hade man egna funderingarkring små detaljer som kunde gör skillnad i vardagen. Som att förpackningarnagår att sätta samman så att man kan draflera kablar samtidigt utan att förpackningarna flyger omkring i hela rummet.Eller att den är stapelbar och enkelt attförvara.Ytterligare en punkt som enligtRobin är stående i alla projekt är denmiljömässiga aspekten.– Ja, miljön är en punkt som vi alltidhar med oss i utvecklingsarbetet.Förpackningen är gjord i återanvändslitstark hårdplast och är i sin tur ävenden förnybar. – Produktutveckling handlar nog mycketom detta: att ta hänsyn till olika aspekteroch sedan försöka tillgodose så mångabehov som man bara kan. Att förpackningen heter Buddy har också sin naturliga förklaring. – Ha, ha, ja det kanske låter lite konstigt. Vi har tagit fram den tillsammans med våra Drakakollegor iNorden och eftersom den är den förstai sitt slag på marknaden fanns ingetvedertaget namn. Under utvecklingentalade vi rätt mycket om att det nogkunde vara rätt långtråkigt att dra kablarom man var ensam elektriker. Då börjadevi prata om produkten som elektrikerns”kompis”, och då fick den heta ”Buddy”,vilket ju är kompis på engelska. Konstigare än så var det inte.❚ – i stort somi smått När man tänker på produktutveckling serman gärna stora genombrott framför sig.Revolutionerande lösningar som tar världen medstorm. Men, i verkligenheten händer det oftast litei taget – små förändringar som leder utvecklingenframåt. Det är något som Robin Forstner som ärproduktchef på Draka Kabel har erfarenhet av.