Voltimum Magazine 2016 två

2 • 16 VOLTIMUM 9 av elfordon en utmaning V ari ligger då utmaningen? Ännu finns inga riktlinjerför hur laddningen ska gå till, Elsäkerhetsverkethar dock höjt ett varnande finger men det är inte särskilt känt. När man laddar ett elfordon får vi ett högt strömuttag under en lång tid. Alla vill att deras elfordon ska ladda såfort som möjligt och risken är då att eluttag överbelastas. Antalet riktiga laddplatser växer men inte tillräckligt fort. Många köper ett laddningsbart fordon och laddardet i första bästa eluttag hemma vid garaget. Ofta blir detett vanligt shuckouttag säkrat för tio ampere, men hurmycket ström tål uttaget vid en kontinuerlig belastning?I flera länder är okontrollerad laddning via shuckouttagförbjudet. Risk för både ljusbåge och brandTillverkare har testat uttagen för en ström på åtta ampereunder fem timmar och då blir temperaturen på uttaget såhög att plasten snabbt åldras och uttaget faller i bitar. Vi är fortfarande under säkringens utlösningsström så risken är stor att inget skydd kommer att lösa ut innanuttaget faller sönder och då finns risk för både ljusbågeoch brand. Hur ser det ut mellan uttaget och centralen? Ofta finns där skarvdosor med skarvar utförda på olika sättoch hur mycket kontinuerlig ström dessa tål vet ingen. Ny lag och standardiseringI den nya utgåvan av Elinstallationsreglerna som ut-kommer våren 2017 finns en ny del 722 som behandlarjust laddning av elfordon. Under hösten kommer ocksåriksdagen att rösta igenom en ny lag där det föreskrivshur allmänna laddningsplatser ska vara utrustade. De uttag som kommer att standardiseras i Sverige kallas typ 2-uttag. Dessa uttag är för laddning med växel-ström upp till 63 ampere och Combo 2-uttag blir stan- dard för snabbladdning med likström. Samtidigt kommerunder hösten en lag på att det ska finnas minst ett uttagav typ 2 och om DC-laddning erbjuds minst ett uttag avCombo 2-typ vid laddningsstationer på allmänna platser. Inga skarvsladdarFörutom rätt typ av uttag måste också elinstallationenbakom vara utförd så att den klarar påfrestningarna. Enkorrekt utförd installation ska ha separat jordfelsbrytarepå varje uttag. Då en för hög likström i en jordfelsbrytareav typ A kan mätta kärnan i jordfelsbrytaren så att deninte fungerar ska jordfelsbrytare av typ B som klarar lik-ström användas. Alternativet som bland annat visades påelmässan i Frankfurt i våras är en jordfelsbrytare typ Aplus att det finns kontroll på att likströmskomponenternainte överstiger sex milliampere. Varje anslutningspunkt ska försörjas individuellt med en egen gruppledning hela vägen från centralen med över-strömsskydd. Skarvsladdar är inte tillåtna! RekommendationerFår ni förfrågan att anordna en laddplats för elfordon sårekommenderar jag: •Se över hela installationen från central tillladdningsplats •Det ska finnas jordfelsbrytare, se kraven ovan •Korta kablar med egen grupp för laddning •Helst installera en riktig laddbox som görladdningen säkrare och ger möjligheter förutveckling i framtiden. ❚ Typ 2 uttag Combo 2 uttag Laddbox Laddning

Previous page: Voltimum Magazine 2016 två [9 / 36]

Next page: Voltimum Magazine 2016 två [11 / 36]