Laddning av elbilarNedladdad från elstandard.se/hamta-fritt
Kan jag ladda elbilen var som helst? Och är det säkert? Finns det råd om hur man ansluterladdstationer till elnätet? Den här broschyrenfrån SEK Svensk Elstandard ger svar på frågorna och ger råd och vägledning för attladdningen ska bli både säker och effektiv.Nedladdad från elstandard.se/hamta-fritt
Laddningslägen - laddningsmodDet finns fyra sätt att ladda en elbil som väljs utifrån kundens behov.Det bästa rekommenderade laddningssättet är laddning från en fastinstallerad laddningsstation. Den matar, övervakar och styr effektensamt kan leverera upp till 63 A trefas. Detta kallas laddning i mod 3. Laddning i mod 3 från laddningsstationerNedladdad från elstandard.se/hamta-fritt
Laddning i mod 1, 2 och 4Ett annat sätt att ladda är laddning från uttag upp till 16 A utan någonreglering av laddeffekten. Detta bör främst användas för mindre fordonän bilar, t ex elcyklar och elmopeder. Detta kallas laddning i mod 1.Vanliga vägguttag (shukouttag) bör inte användas vid höga effekter dåde inte är konstruerade för kontinuerlig belastning på 16 A. Vid lång -varig belastning bör strömmen från sådana uttag begränsas till 6-8 A.Laddning kan också göras med laddreglering inbyggd i en laddboxsom är monterad på laddkabeln. Sådan laddning kan göras från uttagupp till 32 A och kallas laddning i mod 2. Mod 4 är snabbladdning med likström upp till 400 A med spänningmellan 400 och 1000 V. Sådana laddstationer är knappast aktuellahemma hos privatpersoner. Nedladdad från elstandard.se/hamta-fritt
Publik laddstationI publika laddstationer för laddning i mod 3 ska minst en av anslutnings-möjligheterna vara utförd som så kallat typ 2-uttag, vilket är europeiskstandard. Anslutningsdon av typ 2Nedladdad från elstandard.se/hamta-fritt
JordfelsbrytareVälj rätt typ av jordfelsbrytare. Typ A ska endast användas när ladd -stationen har ett inbyggt skydd mot felströmmar med överlagrad likströmöver 6 mA. I övriga fall ska jordfelsbrytare av typ B användas.Varje ladduttag ska skyddas individuellt av en jordsbrytare. Detta är ingen elsäkerhetsregel, men är lämplig att beakta från driftsäkerhets-synpunkt.Nedladdad från elstandard.se/hamta-fritt
Separat gruppledningMata laddstationen från en separat gruppledning. Det minskar riskenför överbelastning såväl som antalet felkällor i form av exempelvis skar-var i gruppledningen.ÖverspänningsskyddElinstallationsreglerna slår fast att överspänningsskydd bör användas.Det är alltså en rekommendation i sammanhanget. Tänk på att det kanvara en klok investering att installera överspänningsskydd och slippaskador på bilen på grund av exempelvis åsköverspänningarBatteripaketet i en elbilNedladdad från elstandard.se/hamta-fritt
SEK Svensk Elstandard | Box 1284, 164 29 KistaTel: 08-444 14 00 | E-post: sek@elstandard.sewww.elstandard.se | www.elstandard.se/shopTreehuggersMILJÖMÄRKT TRYCKSAK 3041 0001 Fördjupa digFör mer detaljerade regler för utförande av alla typer av elinstallationer, inklusive installationer för laddning av elbilar, se Elinstallationsreglerna - SS 436 40 00. Denna standard med kommentarer finns i SEK Handbok 444.Om ossSEK Svensk Elstandard fastställer och svarar för all svensk standard på elområdet. SEK Svensk Elstandard representerar svenska intressen i internationell och europeisk standardiserin på det elektro -tekniska området, inom organisationerna IEC och CENELEC.Genom SEK deltar cirka 700 experter från olika företag, myndigheter, organisationer, högskolor och universitet med specialistkunskap.Nedladdad från elstandard.se/hamta-fritt