EFFEKTSTYR LADDNINGEN AV FORDON FÖR BÄSTA RESULTAT.Behovet av att kunna ladda elbilar ökar vid flerfamiljsbostäder och villor. Effekten kopplas på fastighetsabonnemanget, vilket ofta har begränsad effekt. Därför uppstår det ett problem där behovet av laddströmmar är större än abonnemanget. Genom effektstyrning kan man reglera och utnyttja abonnemanget på bästa sätt. För att lösa effektstyrning behövs en kraftkabel och någon form av busskabel eller kommunikations-kabel. Nexans har utvecklat en kabel med ett integrerat skärmat busstyrpar. Styrparet i mitten av kabeln kan på ett effektivt sätt styra lasten till lämplig nivå. Man kan till exempel tänka sig att belastningen är hög på fastighetsabonnemanget under kvällen för att senare under natten bli STYRKABEL FÖR MATNING TILL LADDSTOLPAR ELLER LADDBOXAR.TEKNISK FAKTA: Kabeln heter FQLQ Easy™Styr 5G6 + 2x0,75 mm². FQLQ Easy™Styr är en anpassad kabel för matning till laddstolpar eller laddboxar med en maximal avsäkring på 40 A vid förläggning i rör i mark. Kablar ska inte överbelastas. En kabel med 3 faser och ledararea på 6 mm² ger en maximal belastningsström på 46 A vid förläggning i rör i mark. Vid laststyrning går det att begränsa strömmen i kablarna, vilket sparar både miljö och pengar.lägre och då kunna ge möjlighet till högre effekt till laddstolparna. Ett annat problem är när alla bilar skall laddas samtidigt, då går det att styra och fördela den tillgängliga effekten mellan laddstationerna och på det viset utnyttja kablar och abonnemang under natten. Vanligtvis brukar bilarna inte behöva vara fulladdade förrän på morgonen.FQLQ Easy™Styr 5G6 + 2x0,75 mm²