Aktuellt inom fordonsladdningVoltimum den 26 mars 2024Mattias Krogstad eMobility Sales Specialist, Schneider Electric
Agenda•Trender på fordonsmarknaden•AFIR •Klimatklivet •Säkerhet och standarder – vad gäller?•Boverkets krav på laddinfrastruktur•Frågor
3Trender på fordonsmarknaden
InternalMarknadenPersonbilarNyregistrering personbilar SverigeKälla: Energiforsk, november20222022 BEV 33% 95 035 st PHEV 23% 66 600 st---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------2023 BEV 39% 112 179 st PHEV 21% 61 056 st•Personbilar totalt ökade med 1% 2023•PHEV peakade runt 26% för 2 år sedan •Rena elbilar hade plats 1-3 förra året•Dyster prognos för 2024•Lågkonjuktur, höga räntor, borttagen klimatbonus•-17% personbilar totalt•35% andel elbilarObservationer2023
InternalMarknadenPersonbilarKälla: Energiforsk, november2022El38,7%Laddhybrid21,1%Bensin21,5%Elhybrid8,1%Diesel8,2%Etanol1,6%Gas0,7%Jan - dec 2023Nyregistrerade personbilar per drivmedelKälla: Mobility Sweden
7
InternalTunga fordon•Bussar var först, +33% tillväxt 2023•Genombrottsåret för tunga lastbilar? 123% tillväxt 2023•Höga ambitioner från Volvo och Scania, 50% ren el 2030Marknaden Större fordonLätta lastbilar (LCV)•Nästa fordonstyp som elektrifieras fort •1/4 av försäljningen idag•+59% tillväxt 2023
9AFIRVad betyder det nya regelverket för laddinfrastrukturen i Sverige?
Public•EU-förordning som träder i kraft 13 april 2024 •Syften och innehåll:•Säkerställa tillräcklig täckning i hela EU av infrastruktur för att tanka / ladda fordon med alternativa bränslen, så att man undviker problem med fordonens räckvidd•Även regler kring teknisk utformning, effektkrav, betalning och prissättningAFIRAlternative Fuel Infrastructure Regulation
PublicLängs dessa sträckor ställer AFIR kraftfulla krav på utbyggnad av laddning för lätta och tunga elfordonOlika delmål 2025, 2027, 2030 och 2035Lätta fordon 2025: Var 6:e mil längs stomnät varav 2 st 150 kW-laddareTunga fordon 2025: Var 6:e mil stomnät och övergripande varav 2 st 350 kW-laddareUndantag kan medges om t.ex. trafiktätheten understiger vissa värdenI första hand marknadsaktörer som byggerOm AFIRs mål inte uppfylls av marknadsaktörer, behöver ländernas myndigheter sätta in åtgärderAFIRTEN-T (Transeuropeiska transportnätverket)Stomnät = Gula linjerÖvergripande vägnät = Blå linjer
PublicEnligt AFIR måste medlemsländer i EU tillse att generell publik laddinfrastruktur byggs ut i takt med behovetPublik laddning•1,3 kW per elbil•0,8 kW per laddhybridbilMöjlighet att omvärdera detta krav när andel elbilar passerat 15%, för att undvika överetablering AFIREffektkrav lätta fordonDec 2023
PublicEngångsladdning ska alltid erbjudas – inga krav på registrering eller skriftliga avtalKrav på metoder för betalning, minst 1 av alternativen behöver finnasAFIRPrissättning och betalning vid publik laddningTypKortläsareKontaktlös kortbetalningSäker och uppkopplad betaltransaktion (ex. QR-kod)DatumMindre än 50 kWXXX13 april 202450 kW+XX13 april 202450 kW+ längs TEN-TXX1 januari 2027 retroaktivt50 kW+ : Visa pris baserat på pris per kWh (OK med tilläggspris per minut)Mindre än 50 kW : Tillgängliggöra pris per kWh, minut, session samt andra priskomponenter (på fritt tillgängliga och väl utbyggda elektroniska plattformar)Priser ska vara rimliga, tydligt jämförbara, transparenta och icke-diskriminerande
PublicPage 14Confidential Property of Schneider Electric |
Klimatklivet15
Internal©2022 Schneider Electric. All Rights ReservedKlimatklivet (25 mars – 5 april)Olika kategorier och villkor Laddning vid bostäder och arbetsplatser – max 50% (öppen ansökan)Laddning i verksamheten – max 50%Publik laddning – max 70%Personbilar, 10-50 kWSnabbladdning personbilar, minst 150 kWSnabbladdning tunga fordon, minst 350 kW
Internal©2022 Schneider Electric. All Rights Reserved120 / 150 / 180 kWKortterminalOCPPTillgänglighetsanpassadFör att möta efterfrågan:4- 5 månaders leveranstidLager med snabbare leverans sommaren 2024 E-nr 2700746- 120 kW DC, 2x CCS2 E-nr 2700748 - 150 kW DC, 2x CCS2 E-nr 2700750- 180 kW DC, 2x CCS2Schneider Electric EVlink Pro DC
InternalElsäkerhet vid elbilsladdning18
Public©2022 Schneider Electric. All Rights ReservedElsäkerhetslagenAnläggningsägaren är ansvarig för drift, underhåll och fortlöpande kontrollFörst och främst ska du följa tillverkarens bruks- och säkerhetsanvisningarProdukter ska ha CE-märkning och svensk bruks- och säkerhetsanvisningLeverantörens ansvar att utrustning uppfyller krav enligt de standarder som den är deklarerad förElsäkerhetsverketMyndigheten som ser till att lagen efterlevs men tar också fram föreskrifter och allmänna råd Avråder från laddning i hushållsuttagRekommenderar fast installerad laddboxSvensk ElstandardHandbok ”Laddning av elfordon” från Svensk ElstandardAvsnitt 722 i Elinstallationsreglerna ger detaljerade utförandekrav, t.ex:Varje anslutningsdon ska skyddas individuellt av jordfelsbrytare och överströmsskyddLaddstationer mer fler än ett uttag men en matning, behöver inbyggda skyddSäkerhet och standarder
Public©2022 Schneider Electric. All Rights ReservedIEC har definierat standard (61851-1 ed 3) för alla elbilsladdare som säljs i Europa från 3 februari 2022.Viktigt för att bl.a. främja öppna, säkra och skalbara laddsystem oavsett del i värdekedjan.Säkerhet och standarderRobusthet Krav på IP- och IK-klassning för skydd mot väder, vind och oavsiktlig kontakt med strömförande delar Ytterligare verifieringstester enligt IEC 61439-7, t.ex. temperaturökning, risk för överslag mellan interna kretsarKrav att kontaktor testas för startström enligt säkerhetsstandard AnvändarsäkerhetLaddstationer måste skyddas med endera •Jordfelsbrytare Typ B •eller Jordfelsbrytare Typ A tillsammans med 6 mA DC-skyddSkydd mot spänningsförande delar med endera•Kontaktor med minst 3 mm fysiskt brytavstånd•Kontaktor med underspänningsskydd (MNx)•Ladduttag med ”petskydd” (shutters)KommunikationFörbättrad kommunikation mellan laddare och bilMöjliggör t.ex. smartare styrning och bättre laddningsupplevelserIEC 61851-1 ed 3
PublicBygglovsregler från Boverket
IdagVid ny- eller ombyggnad av parkering:Bostadshus med fler än 10 p-platser•Ledningsinfrastruktur (t.ex. tomrör, kanaler, kabelstegar) till samtliga p-platserByggnader (inte bostäder) med fler än 10 p-platser•Ledningsinfrastruktur till 20% av p-platserna, samt minst 1 laddningpunkt för elfordonRegler från Boverket9 månader kvar!Från 1 januari 2025Retroaktivt krav:Uppvärmda byggnader med fler än 20 p-platser•Minst 1 laddningspunkt på tomten•Åtgärder behöver vidtas i rimlig tid innan 1 januari 2025, annars bryter man mot regeln från dag 1För bostadshus och ouppvärmda byggnader ställs inga retroaktiva krav. Dock alltid vid ny- eller ombyggnad.Enligt Plan- och byggförordningen (PBL) gäller sedan mars 2021
©2020 Schneider Electric. All Rights Reserved©2024 Schneider Electric. All Rights ReservedTack!Mattias Krogstadmattias.krogstad@se.com