VoltimumSenaste nytt inom fordonsladdningMattias Krogstad eMobility Sales Specialist, Schneider ElectricJohn Engdahl Product Marketing Director, ABB E-mobilityKista 29 November 20231
•Trender på fordonsmarknaden - viker försäljningen?•Megawatt-laddning•Säkerhet och standarder – vad gäller?•AFIR•Boverkets krav på laddinfrastruktur2
InternalMarknadenPersonbilarNyregistrering personbilar SverigeKälla: Energiforsk, november20222022 BEV 33% 95 035 st PHEV 23% 66 600 st---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------2023 YTD BEV 39% 90 624 st PHEV 21% 48 654 st•Personbilar totalt ökar med 3% hittills 2023•BEV ökar med 37%•Möjligt att det finns fördröjning i siffrorna•PHEV peakade runt 26% för 2 år sedan •Rena elbilar innehar plats 1-3 i årObservationer2023 YTD
5
InternalTunga fordon•Bussar var först, +25% fler elbussar än årsskiftet•Genombrottsåret för tunga lastbilar? +100% hittills i år!•Höga ambitioner från Volvo och Scania, 50% ren el 2030Marknaden Större fordonLätta lastbilar (LCV)•Nästa fordonstyp som elektrifieras fort •1/4 av försäljningen idag•+300% försäljningsökning okt-23 jämfört med okt-22
—ABB E-mobility Megawatt Charging Systems
—Vad ärmegawattladdningochvarförbehövsdet?MCS består av tre olika nivåer.Målet: Laddtider ska inte hindra en övergång till elektrifierade transporter.Megawattladdning (MCS) kommer att göra det möjligt för lastbilar att gå över till el snabbare än väntat.
MCS kontaktochuttagNovember 29, 2023Slide 9MCS connector and inletMCS pins3 defined levels•DC+ and DC-•PE: Protective Conductor•PP: Proximity Pilot (for vehicle to detect whether a connector is present)•CP: Control Pilot (analogue signal for safety)•New compared to CCS: •Ethernet consisting of PHY: Physical layer of communication•Level 1 (up to 350 A): •Passive cooled cable and connector.•Passive cooled vehicle inlet.•Level 2 (initially defined at 1000 A, now transitioning to 1500 A):•Active cooled cable and connector.•Passive cooled vehicle inlet.•Level 3 (up to 3000 A): •Active cooled cable and connector.•Active cooled vehicle inlet.
FörstaMCS testernastartadeStatus utvecklingsprojekt•De förstaMCS laddarnaärlevereradetill Scania’s testlab•Därgörstester för attutvecklaladdarenmot högreeffekterochmot de nyastandarderna.•Systemetärbaseratpåetableradteknikdärmodifikationerhargjortsför attkunnahanteraMCSMaj 2023: Press release Scania ochABB E-Mobility ABB MCS C-sample system
•Vi fortsätter testerna och drar nya lärdomar tillsammans med fordonstillverkare.•Genom deltagande i E-charge kommer lärdomar att tas från hur laddarna agerar i fält.•Nästa generation MCS-teknik från ABB E-mobility kommer i slutet av 2024/början av 2025.—Nästa steg
MCS live på våra vägar under nästa år•E-Charge-projektet samlar några av branschens största för att elektrifiera långväga lastbilstransporter•ABB E-mobility och Scania är båda en del av projektet•Fordonstillverkare utvecklar nya fordon och ABB E-mobility utvecklar megawattladdare som ska stå hos Circle K/OKQ8 och vid terminaler.
InternalElsäkerhet vid elbilsladdning13
Public©2022 Schneider Electric. All Rights ReservedElsäkerhetslagen✓Anläggningsägaren är ansvarig för drift, underhåll och fortlöpande kontroll✓Först och främst ska du följa tillverkarens bruks- och säkerhetsanvisningar✓Produkter ska ha CE-märkning och svensk bruks- och säkerhetsanvisning✓Leverantörens ansvar att utrustning uppfyller krav enligt de standarder som den är deklarerad förElsäkerhetsverket✓Myndigheten som ser till att lagen efterlevs men också ta fram föreskrifter och allmänna råd ✓Avråder från laddning i hushållsuttag✓Rekommenderar fast installerad laddboxSvensk Elstandard✓Handbok ”Laddning av elfordon” från Svensk Elstandard✓Avsnitt 722 i Elinstallationsreglerna ger detaljerade utförandekrav på laddpunkter till exempel✓Varje anslutningsdon ska skyddas individuellt av jordfelsbrytare och öveströmsskydd✓Laddstationer med fler än 1 uttag men en matning, behöver inbyggda skydd per uttagSäkerhet och standarder
Public©2022 Schneider Electric. All Rights ReservedIEC har definierat standard (61851-1 ed 3) för alla elbilsladdare som säljs i Europa från 3 februari 2022.Viktigt för att bl.a. främja öppna, säkra och skalbara laddsystem oavsett tillverkare.Säkerhet och standarderRobusthet ✓Krav på skydd mot väder, vind och yttre åverkan (IK10)✓Ytterligare verifieringstester enligt IEC 61439-7✓Krav att kontaktor testas för startström enligt säkerhetsstandardAnvändarsäkerhet✓Laddstationer måste skyddas med endera •Jordfelsbrytare Typ B •eller Jordfelsbrytare Typ A tillsammans med 6 mA DC-skydd✓Skydd mot spänningsförande delar med endera•Kontaktor med minst 3 mm fysiskt brytavstånd•Kontaktor med underspänningsskydd (MNx)•Ladduttag med ”petskydd” (shutters)Kommunikation✓Förbättrad kommunikation mellan laddare och bil✓Möjliggör smartare styrning och bättre laddnings-upplevelserIEC 61851-1 ed 3
—AFIRFörordningenominfrastrukturföralternativabränslen
AFIRFörordningenom infrastrukturför alternativabränslenVad ärAFIR?•EU syftarattminskanettoutsläppav växthusgasermed 55% senastår2030•Ettstegmot klimatneutralitetinomEU tillår2050•AFIR -förordningmed konkretamålmot merhållbaratransporter (väg-, flyg-ochsjöfart)Laddinfrastruktur-Lätta& tungafordonVätgasinfrastrukturNationellahandlingsprogramAnvändarinformationSjöfart, Flyg, JärnvägData ochtekniskaspecifikationerInnehållAFIR——————
AFIR18Bakgrund-lättaochtungafordonTransporter stårför nästan25% av utsläppenav växthusgaseriEU*källa: EuropeiskaunionensrådEn snabbtväxandefordonsflotta
AFIRHur?ElektrifieradvägtransportlängststomnätetLättafordon•Laddstationerminstvar 60:e kilometer (stomnät)•Effektpåminst400 kW per laddstationtillår2025ochminst600 kW per laddstationtillår2028Tung fordon•Laddstationerminstvar 120:e kilometer (stomnät)•Effektmellan1400 kW per laddstationår2025 till 3600 kW per laddstationår2030Krav pånyinfrastruktur•Enkeltattladdael•Engångsbetalning•Elektroniskbetalning(kort, QR-kod)•Tydligprisninformation
•Lättaochanvändarvänligabetalalternativ•Snabbochsäkerbetalningför laddningav elfordon•Kreditkort, mobilbetalning, RFID•EngångsbetalningABB förvärvarVourity
PublicBygglovsregler från Boverket21
IdagVid ny- eller ombyggnad av parkering:Bostadshus med fler än 10 p-platser•Ledningsinfrastruktur (t.ex. tomrör, kanaler, kabelstegar) till samtliga p-platserByggnader (inte bostäder) med fler än 10 p-platser•Ledningsinfrastruktur till 20% av p-platserna, samt minst 1 laddningpunkt för elfordonRegler från Boverket1 år kvar!Från 1 januari 2025Retroaktivt krav:Uppvärmda byggnader med fler än 20 p-platser•Minst 1 laddningspunkt på tomten•Åtgärder behöver vidtas i rimlig tid innan 1 januari 2025, annars bryter man mot regeln från dag 1För bostadshus och ouppvärmda byggnader ställs inga retroaktiva krav. Dock alltid vid ny- eller ombyggnad.Enligt Plan- och byggförordningen (PBL) gäller sedan mars 2021
Vilka frågor har ni?