40 l Elolyckor 2021 l 9. Säkerhetskultur och systematiskt arbetsmiljöarbete12356789104En föreskrift utan verkningsgradDet fanns flera orsaker till att man upphävde föreskriften 2006:1. En var att reglerna saknade ett tydligt ansvarsobjekt, då det inte framgick vem som var skyldig att vidta de åtgärder som krävdes i föreskrifterna. Det fanns också en otydlighet i förhållande till gällande arbetsmiljö-regelverk. Arbetsmiljöverket är ansvarigt för arbetsmiljöfrågor och i uppdraget ingår att utöva tillsyn enligt hela arbetsmiljölagstiftningen.– Elsäkerhetsverket hade inte mandat att genomföra tillsyn mot arbetsgivare. Reglerna bedömdes därför inte vara ändamålsenliga. Det fanns en uppenbar risk att det skulle uppstå oklarheter om vilka regler som skulle tillämpas och vilken myndighet som ansvarade för tillsyn inom området elsäkerhet, säger Per Höjevik.Tydligare nu för både arbetsgivare och innehavareGenom att upphäva föreskriften 2006:1 och istället tydliggöra vilka arbetsmiljöregler som ska tillämpas, blir det också lättare att leva upp till reglerna. Elsäkerhetsverket såg att det på så vis ger bättre förutsättningar för en effektivare tillsyn. – I förlängningen hoppas vi att det ska öka elsäkerheten på arbetsplatser.För att tydliggöra gällande regelverk har Elsäkerhetsverket och Arbetsmiljöverket, som ett första steg, tagit fram en myndighetsgemensam handbok ”Arbete vid risk för elektrisk fara”. –I handboken förtydligar Elsäkerhetsverket och Arbetsmiljöverket vilket ansvar arbetsgivaren har för att skapa en säker arbetsmiljö. Även innehavarens ansvar för anläggningen beskrivs. Vi försöker reda ut myndigheternas olika ansvarsområden och roller samt hur elsäkerhetsregelver-ket samspelar med Arbetsmiljöverkets regler. Vad har förändringarna inneburit för de som jobbar med säkerhetsfrågor i elnätsföretag och elinstallationsbranschen? Hur hanterar Arbetsmiljöverket det förebyggande säkerhetsarbetet och inspektionerna? Elsäkerhetsverket har ställt frågor till några som vet.