Att tänka på vid dimensionering av laddinfrastrukturJohan Hollsten/John Engdahl ABBMarie Holmberg/ Kent Andersson Schneider ElectricArrangeras av Voltimum.se –portalen för elproffs
Agenda•Inledning•Elinstallationsreglerna utgåva 3•Reda ut begreppen•Frågor
Inledning•Expansivt område•Regelverken har inte hängt med•Elbilen har gått fortare fram än infrastrukturen av elbilsladdare–Miljömål driver på utveckling–Tänjer på dimensionering av befintligt nät
Elinstallationsregler utgåva 3•Elinstallationsreglerna–Oklarheter rörande i tidigare utgåvor–Nya utgåvan lanserades i maj 2017 –Inkluderar ”Matning för elfordon” (kapitel 722)
Effektutmaning•Normalladdning VS Snabbladdning•Energi VS effektproblematik
Effektutmaning•Tidsstyrd prioritet•Effektvakt•Dynamisk effektbalansering•Fasbalansering25A3Phase
DimensioneringSS 436 40 00 utgåva 3 Paragraf 722 anger hur laddare och elbilar ska anslutas till elnätet.•722.1 kretsar avsedda att mata eller att mata tillbaka elektricitet från elfordon till distributionsnätet•722.311 sammanlagring•722.312.2.1 gruppledning inkopplingspunkt•722.443 Skydd åsk-och kopplingsöverspänningar•722.53 Val och montering av elmateriel–Bryt-, manöver-och skyddsanordningar•722.531.2.101 Varje inkopplingspunkt ska individuellt skyddas av jordfelsbrytare...•722.533.101 Varje inkopplingspunkt ska matas individuellt av en gruppledning...•722.55.101 Uttag och anslutningsdon för elfordon•722.55.101.1 Varje inkopplingspunkt ska förses med ett uttag eller anslutningsdon för elfordon
Uppbyggnad •Inkopplingspunkter•Sammanlagringsfaktor•Överströmsskydd•Jordfelsskydd och jordfelsövervakning•Skydd åsk-och kopplingsöverspänningar•Spänningsfall och kabelarea•Uppbyggnad
Mätning•Elbilsladdning medför stora laster–Ökar risken för överlast vilket ökar behovet för mätning–Ökar risken för obalans i nätet vilket kan kontrolleras genom mätning–Behovet av kostnadsfördelning kräver mätning–Effektvakt–Elkvalitet
Frågor?Arrangeras av Voltimum.se –portalen för elproffs