Stockholm, 15 maj 2018
Vad vet egentligen vi svenskar om olika belysningslösningar? Eller snarare: vad tror vi att vi vet? Kan vi skilja på watt, kelvin och lumen? Vad vet vi om hur ljuset påverkar oss? En representativ undersökning med ca 1000 svenskar visar att många av oss fortfarande har bristande kunskap om rådande och framtida belysningsteknologier. På internationella ljusdagen passar LEDVANCE på att reda ut begreppen.
UNESCO har utsett 16 maj till internationella ljusdagen med ambitionen att sprida kunskap om ljus och informera om viktiga belysningstekniker. Men hur bedömer vi svenskar själva vår kunskap om ljus? Vad orsakar mest förvirring? Och hur öppna och uppdaterade är vi när det kommer till framtidens belysningslösningar? En färsk studie genomförd av Research Now åt LEDVANCE besvarar nu dessa frågor.
”LED-belysning har flera fördelar. Men det stämmer att det har blivit svårare för konsumenter att välja rätt ljuskällor och armaturer. Och sen är det förbudet* mot de ineffektiva teknikerna inom EU som gör situationen än mer förvirrande. Denna komplexitet har resulterat i en osäkerhet som reflekteras i studiens resultat”, förklarar Maren Bochinger, VD i Sverige på det globala LED-belysningsföretaget LEDVANCE.
Bristande kunskap om ljusbegrepp
Många konsumenter tror att de har större kunskap än vad studien visar att de faktiskt har. 74 procent av de svenska konsumenterna svarade att de har tillräcklig eller fullständig kunskap om belysning, både när det gäller (smarta) LED-ljuskällor eller klassiska glödlampor.
När de tillfrågades om belysningsbegrepp, exempelvis sådana som förekommer på produktförpackningar, visste hela 83 % av respondenterna att watt betyder energiförbrukning. Kelvin och lumen, å andra sidan, som är viktiga begrepp att känna till för den som vill välja rätt LED-produkter, kunde bara identifieras av 58 % som benämningar för färgtemperatur respektive ljusflöde.
Enligt Maren Bochinger på LEDVANCE är detta ett problem eftersom ”färgtemperaturen, dvs. kelvin, ger konsumenter information om ljusfärgen – från en dagsljusliknande ljusfärg (från 5300K) och kallvitt (3300 till 5300K) till en varmvit ljusfärg (upp till 2700). Ljusflöde, som anges i lumen, talar om hur mycket ljus en ljuskälla ger. Så för energieffektiva LED-ljuskällor är det inte längre watt utan lumen som är det värde man använder för att ange hur mycket ljus en ljuskälla alstrar.”
I undersökningen hamnade Sverige på en delad femte plats när det gällde att identifiera de olika begreppen. Italien, Brasilien, Kina, USA och Kanada (som delar fjärdeplatsen) fick alla ett bättre resultat på den delen av undersökningen. Storbritannien, som liksom Sverige fick 43 %, hamnade precis före Frankrike. Sist i undersökningen kom Tyskland med 33 %.
Överraskningar på inköpslistan
Om du undrar vilken belysningsteknik som konsumenter letar efter i butikshyllan, antingen i fysiska butiker eller på nätet, hittar du LED-belysning – med eller utan smarta funktioner - högt upp på listan. Vad som däremot överraskar är att det fortfarande finns en stor efterfrågan på gammal belysning. 35 % av svenskarna, till exempel, efterfrågar fortfarande ”glödlampor” – troligen utan att veta att det, förutom några få undantag som exempelvis speciallampor, inte har funnits några klassiska glödlampor i affärerna sedan utfasningen i september 2009. Den stora efterfrågan på halogenprodukter överraskar också. Dessa har gradvis förbjudits på marknaden sedan 2009, och kommer snart att förbjudas helt med några få undantag.
I september träder nästa steg i halogenförbudet i kraft inom EU. Denna gång gäller det den mycket populära halogenljuskällan med klassisk glödlampsform och rundstrålande ljus. *61 procent av deltagarna i undersökningen hade aldrig hört talas om utfasningen av halogenljuskällor och visste inte hur förbudet kommer att påverka dem. ”Men det är egentligen ingenting att oroa sig för. För praktiskt taget alla situationer har vi bra och i de flesta fall till och med bättre alternativ i LED, vars energibesparing snart jämnar ut det något högre inköpspriset”, förklarar Maren Bochinger.
Human Centric Lighting: brådskande behov av mer information
Human Centric Lighting – eller rätt ljus vid rätt tid – är en av de största trenderna just nu inom belysningsbranschen. Det är vetenskapligt bevisat att artificiellt ljus som simulerar dagsljusets rytm har en betydelsefull effekt när det kommer till att stabilisera vår dygnsrytm, öka vårt välbefinnande och förbättra vår hälsa.
Som svar på frågan om vilken effekt artificiellt ljus har på vår biologi svarade ca tre fjärdedelar av svenskarna (71 %) att de antingen inte trodde på det eller visste tillräckligt mycket om det. Trots det svarade 57 % att de såg en fördel med att använda ljus för att öka välbefinnande och förbättra hälsa. 53 % av respondenterna svarade att om de hade mer kunskap om ljusets biologiska påverkan skulle det ha en enorm inverkan på deras köpbeslut.
Slutligen, lägger Maren Bochinger till: ”Vi på LEDVANCE anser att det är vårt ansvar att tillhandahålla mer information om den stora påverkan som bra belysning kan ha för vårt välbefinnande”.
För mer information, gå till hcl.ledvance.com och se bilagor med infographics och information om HCL.
Presskontakt
Sönke Moosmann
Corporate Media Relations
Phone: +49 89 780 673 – 333
Mobile: +49 151 72609277
Email: [email protected]
OM LEDVANCE INTERNATIONAL CONSUMER STUDY
Den internationella konsumentundersökningen genomfördes på uppdrag av LEDVANCE av det internationella marknadsundersökningsinstitutet Research Now i slutet av 2017 och början på 2018 i nio länder världen över – Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Italien, Sverige, USA, Kanada, Brasilien och Kina. Onlineundersökningens respondenter bestod av ett tvärsnitt av digitala användare i åldersgrupperna 18 till 60. Respondenterna hade olika utbildningsnivåer och inkomst samt kom från olika platser i landet. I Sverige deltog 1007 personer.
OM LEDVANCE
Med kontor i fler än 50 länder och affärsverksamhet i över 140 länder är LEDVANCE en världsledande leverantör av belysningsprodukter för både professionella användare och konsumenter. LEDVANCE föddes ur OSRAMs allmänna belysningsverksamhet och erbjuder ett brett sortiment av LED-armaturer för flera applikationsområden, intelligenta belysningslösningar för smarta hem och byggnader, ett av branschens bredaste utbud av LED-ljuskällor och traditionella belysningslösningar.
*De enda halogenljuskällorna som kommer fortsätta säljas är speciallampor, till exempel ugnslampor, för vilka det ännu inte finns några tillräckligt bra ersättare med alternativ, energibesparande teknologi. Vissa halogenljuskällor med R7- eller G9-sockel kommer också fortsätta säljas.