Nexans kabelsystem för direkt elektrisk uppvärmning (Direct Electrical Heating, DEH) installeras för att säkerställa ett jämnt genomflöde av olja och gas från Shah Deniz-fältet i den azerbajdzjanska sektorn av Kaspiska havet. Till detta projekt, som är världens största DEH-projekt någonsin, ska Nexans leverera totalt 130 km kabelsystem för att säkra produktionen i tio rörledningar på Kaspiska havets botten. Avtalet är värt cirka 100 miljoner euro.
DEH-systemen, som bland annat omfattar stigarkablar, piggyback-kablar och tillbehör, kommer att designas, utvecklas och tillverkas i Nexans norska fabrik. Fabriken i Halden är specialiserad på umbilicalkablar och kablar för sjö- och havsförläggning. Leveransen omfattar även IPS som är ett modernt, integrerat system för att skydda de avancerade piggyback-kablarna mot skador efter installationen på sjöbotten.
Första leveransen av systemet beräknas ske i juli 2014 och den andra i juni 2016.
– Det aktuella avtalet ingår i ett tioårigt ramavtal som Nexans ingått med BP för leverans av umbilicalkablar, DEH-system, tillbehör och tjänster till olika olje- och gasprojekt på stora vattendjup världen över, berättar Krister Granlie, chef för Nexans Norways division Hybrid Underwater Cables.
– Avtalet är ännu en bekräftelse på att vår avancerade DEH-teknik har en viktig roll att fylla för att säkra ett pålitligt och miljövänligt produktionsgenomflöde. I samarbete med BP har Nexans redan genomfört flera förstudier för att testa DEH-systemens funktion över hela Shah Deniz-fältet.
Direct electrical heating (DEH)
DEH är en teknik som utvecklats för att säkerställa genomflödet i rörledningarna till plattformen. Växelström överförs från DEH-kabeln och tränger igenom stålet i rörledningen som värms upp av materialets elektriska motstånd. Tack vare denna lösning är det möjligt att driva rörledningen på ett kostnadseffektivt och miljövänligt sätt.
Genom att styra strömtillförseln kan temperaturen i rörledningens innervägg alltid hållas över den kritiska temperaturen för vax- och hydratbildning. Resultatet är en problemfri och pålitlig olje- och gastransport. Traditionella metoder för att säkra genomflödet använder kemikalier och tryckavlastning, men är betydligt dyrare och medför långa stilleståndstider och miljörisker.