Energimarknaden håller på att anpassa sig till datahubbsmodellen, där alla parter kan få samma tillgång till information och snabbare processer. Baserat på undersökningen är påverkan och kostnaderna för att genomföra nödvändiga anpassningar mot de kommande datahubbarna oerhört osäkra, förutom i Norge där implementeringen av ny datahubb kommer att ske redan 2019.
För energibolagen finns de viktigaste affärsfördelarna med digitalisering i ökad effektivitet och förbättrad kundupplevelse. Undersökningen visar på tydliga trender bland distributionsbolag och elhandelsbolag: distributionsbolagen fokuserar på operativ effektivitet, medan elhandelsbolagen koncentrerar sig på kundnöjdhet på en marknad där konsumenternas behov förändras.
Elhandelssegmentet är på väg från en traditionell försäljningsmodell av kilowattimmar till att sälja nya paketerade erbjudanden t.ex. smarta hem-tjänster till konsumenter. Det är en naturlig utveckling där företagen står inför ökad kundomsättning och nya konkurrenter som avser att träda in på marknaden. Trots de drastiska förändringarna i roller och erbjudanden ser elhandelsbolagen också många nya möjligheter i partnersamarbeten och mångsidigt samarbete utanför energiindustrin.
Inom distributionssegmentet innebär regleringar ett ökat tryck på den operativa effektiviteten. Distributionsbolag ser digitalisering, automatisering och ny teknik som de främsta medlen för att öka effektiviteten och spara kostnader. Den nya reglerings- och datahubbmodellen kräver mätning av energiförbrukningen i realtid.
– Vi kan redan förutse en ökad konkurrens på marknaden, säger Olof Ferenius på Tieto. Nya företag som finns utanför energibranschen kommer att gå in på energimarknaden med ambitionen att ta en stor andel av den nordiska marknaden.