Nexans lanserar sina nya lösningar för elbilsladdning som kommer att visas upp under den kommande European Utillity Week-konferensen.
Nexans deltar i Eco2charge-projektet som har som mål att stötta utvecklingen av elfordon. Genom att bygga vidare på sin expertis inom anslutningsutrustning har Nexans utvecklat en smart och moduluppbyggd lösning för anslutning och laddning som fungerar tillsammans med system utvecklade av andra Eco2charge-partners. Nexans patenterade strömskenesystem sammankopplar laddstationer för elbilar utan behov av markarbeten och komplicerade installationer. Systemet är anpassat till olika laddningshastigheter och olika kontakttyper. Slutligen har Nexans även utvecklat ett smart och integrerat energistyrsystem som ger användarna möjlighet att styra fördelningen över hela anläggningen.
Annie Chéenne, affärsutvecklare för smarta elnät på Nexans, säger i en kommentar:
– Nexans är stolta över att kunna bidra med sin expertis för att påskynda användningen av elbilar. Vi ser fram emot att få demonstrera Nexans lösningar som uppfyller internationella standarder och kan installeras över hela världen.
Om Eco2charge
Eco2charge-projektets syfte är att stödja utvecklingen av elbilar genom att bidra till en snabbare utveckling av laddstationer för elbilar i byggnader, på universitetsområden och i ”ekostäder” till slutet av 2016. Dessa laddställen blir ett komplement till servicestationerna längs vägarna och ger användarna möjlighet att ladda sina elbilar på arbetsplatsen, i bostadsområdet eller vid offentliga och privata laddstationer (vid järnvägsstationer, stormarknader, offentliga parkeringsplatser osv.). Projektet samordnas av Bouygues Energies & Services och samlar expertisen hos åtta parter från olika branscher: Actility, Alstom, Bouygues Energies & Services, CEA (French Alternative Energies and Atomic Energy Commission), Embix, Nexans, Renault och University of Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines (UVSQ).
Eco2charge har också som mål att utveckla och marknadsföra komponenterna för denna lösning inom tre år. Projektet, med en budget på 13,2 miljoner euro, genomförs med stöd av programmet ”Vehicle of the future”. ”Vehicle of the future” (Framtidens bil) är en del av programmet ”Investment for the Future” (Investering för framtiden) som drivs av ADEME (franska energi- och miljömyndigheten) på uppdrag av den franska regeringen.