Lidl tänker bli Sveriges mest hållbara butikskedja.
Hajade du till på den meningen? Eftersom Lidl främst är känt som det billiga alternativet är vi nog många som antagit att livsmedelskedjan inte är superambitiös vad gäller miljö- och hållbarhetsarbete. Men fördomarna kommer snabbt på skam när Heike Daase Undorf, som jobbar på Lidl Sveriges byggavdelning, berättar om ekologiska zoner, solceller – och snabbladdare för elbilar. ”All el vi använder kommer från förnybara källor. I Stockholms innerstad är vi just nu med i ett pilotprojekt där vi levererar varor nattetid med ellastbil för att minska störningarna i trafiken. På väg tillbaka till lagret tar de med sig återvinningsmaterial. Vi samarbetar med AllWin som samlar in mat med kort bästföre-datum för att ge vidare till behövande…”
Hon fortsätter med minst lika många punkter till. Listan över vad Lidl gör ur en hållbarhetsaspekt blir utan minsta ansträngning lång. En ny butiksbyggnad i Växjö är till exempel en av de första i Sverige som i projekteringsstadiet fått den stenhårda hållbarhetscertifieringen BREEAM Outstanding. ”Det är avancerat, men det går”, säger Heike Daase Undorf. Varför gör ni detta? ”Vi vill hjälpa samhället i rätt riktning. Miljöfrågan är avgörande och då tycker vi att vi måste vara med och driva den framåt.” Och det är därför Lidl nu installerar ABB:s snabbladdare för elbilar vid två butiker i Ljungby och Göteborg nu i slutet av november. Det är startskottet för en ambitiös satsning på snabbladdare – efterlängtad bland de pionjärer som redan idag kör elbil och fått nöja sig med långsamladdning eller en noggrant vald färdväg baserat på var snabbladdare finns.
”Vi kommer att ha snabbladdare vid alla nya Lidl-butiker, och även vid en rad befintliga. För att fler ska våga köpa elbil måste det finnas fler snabbladdare i Sverige, och att kunna ladda bilen full på 25-30 minuter medan du storhandlar är perfekt”, säger Heike Daase Undorf.
Lidl är en internationell jätte, med 10 000 butiker i 27 länder. I Tyskland planeras för snabbladdare vid 100 butiker. Lidl i Belgien och Nederländerna har kommit långt, med 20-30 snabbladdare i respektive land. Det är ett beslut från det tyska huvudkontoret som ligger bakom den ambitiösa europeiska satsningen på snabbladdare. ”Vi är en stor aktör och kunde ta fram ett bra koncept på hur vi ville att elbilsladdningen skulle fungera vid våra butiker. När vi gjort det vid 2-3 butiker hade vi lärt oss vilka förutsättningar som krävdes och hur kablarna skulle dras. Egentligen är det inte ens särskilt krångligt att installera snabbladdare, det skulle kunna gå på ett par månader från order till att den snabbladdaren igång.”
Lidl har valt att köpa ABB:s multistandardsnabbladdare, som kan ladda alla befintliga elbilar. ”Det kändes naturligt att samarbeta med ABB i detta eftersom deras infrastruktur gör att de kan leverera till alla länder där Lidl finns. De har den tekniska kunskapen och har hjälpt oss på ett väldigt bra sätt när små problem uppstått längs vägen”, säger Heike Daase Undorf. Vilken bil kör du själv? ”Vi har faktiskt ingen bil alls, haha. Jag och familjen bor i en förort till Stockholm och har alltid klarat oss bra utan. Ett tag var vi med i en bilpool, och nu får vi låna vår grannes hybridbil när vi behöver.”