"Räckviddsoro" - det är ett av hindren på vägen mot en bred användning av miljövänliga elbilar. En vanlig långsamladdning som ger 10-12 mils körning tar 6-8 timmar och görs oftast nattetid. Snabbladdning är en av lösningarna, och antalet snabbladdningsstationer beräknas öka stort de närmsta åren.
Med bara runt 300 rena elbilar i Sverige är utvecklingen inte efterfrågestyrd - än. För att få veta mer om hur snabbladdning fungerar i praktiken initierade därför Test Site Sweden en testmiljö med två snabbladdstationer i Göteborg, finansierade av Västra Götalandsregionen.
- Ett av de viktigaste målen med projektet är att vi vill bidra till att öka antalet elbilar, och kanske framför allt att öka intresset. De ska inte bara vara för några få entusiaster. Jag vill se fler lättillgängliga snabbladdare som finns där folk rör sig, säger projektledaren Helene Gamstedt från ABB.
Även säkerhetsfrågor och användarmönster ska studeras under projektet, som beräknas pågå till sommaren 2012.
- Inom 20 år kommer boomen och då vill vi vara förberedda. Projektet har redan lärt oss massor, säger Helene Gamstedt.
Gatubolaget i Göteborg och vindkraftföretaget H-O Enterprise, var och en med en mindre flotta elbilar, kommer att testa laddstationerna i sin dagliga verksamhet.
- Även privatpersoner är välkomna att registrera sig om man har en elbil och vill vara med i testerna. Då får man gärna kontakta mig, avslutar Helene.
Här kan du se filmen som visar hur snabbladdaren fungerar.