Kontakdonen har tagits fram inom IEC SC 23H. Den tillhörande systemstandarden är ett samarbete mellan de båda internationella standardiseringsorganisationerna IEC (TC 18) och ISO och den amerikanska organisationen IEEE: Utility connections in port – Part 3: Low voltage shore connection (LVSC) systems – General requirements. Den nuvarande utgåvan är provisorisk, IEC/IEEE PAS 80005-3, men en "riktig" standard är alltså på gång.
Kontaktdonet enligt SS-EN IEC 60309-5 är runt och med en diameter på 103 mm. Största märkström är 350 A. Förutom tre faser och jord har den också fyra, klenare pilotkontakter. De ingår i kretsar för övervakning av kontinuiteten i anslutningen.
Hur övervakningskretsarna kopplas framgår av systemstandarden. Där beskrivs också vad som krävs av installationen och av arrangemangen i land, utöver det som står i den vanliga elinstallationsstandarden, som i Sverige är SS 436 40 00. Särskilt uppmärksammas potentialutjämning och övervakning av överström, underspänning och andra liknande avvikelser. Ett avsnitt innehåller krav på utrustningen som hanterar kablarna. Det är viktigt att de hanteras och förvaras rätt och inte utsätts för skadliga påfrestningar.
Systemstandarden omfattar också installationen för landström ombord och bygger vidare på de internationella standarderna för elinstallationer i fartyg i serien IEC 60092. Det ska finnas en effektbrytare med frånskiljningsegenskaper och instrument för övervakning av bl a spänning och jordfel. För bl a tankfartyg finns också särskilda tilläggskrav.
Kryssningsfartyg och containerfartyg gör av med mycket el, också när de ligger vid kaj. För dem finns sedan tidigare standarder för landanslutning med högspänning. Den första, allmänna delen kom i en reviderad utgåva 2019: IEC/IEEE 80005-1, Utility connections in port – Part 1: High voltage shore connection (HVSC) systems – General requirements. Den kompletteras av en IEC/IEEE 80005-2: High and low voltage shore connection systems –Data communication for monitoring and control. Den vanliga standarden för högspänningsinstallationer ombord är SS-IEC 60092-503. Den omfattar spänningar mellan 1 kV och 15 kV. En revision av IEC 60092-503 har startat, där det bland annat föreslås att den övre spänningsgränsen höjs till 36 kV.
Kontaktdonen för högspänning beskrivs i den internationella standarden IEC 62613-1, Plugs, socket-outlets and ship couplers for high-voltage shore connection (HVSC) systems – Part 1: General requirements, och Part 2: Dimensional compatibility and interchangeability requirements for accessories to be used by various types of ships. För färjor och andra fartyg, som mestadels går samma rutt, kan man förstås ha andra anpassade kontaktlösningar, men också för dem är de delar av IEC/IEEE 80005 som beskriver kraven på elsystemet viktiga. LANDSTRÖM I MARINOR
Sedan finns det ju småbåtshamnar och liknande. Där ansluter man lämpligen med de vanliga industridonen, de s k CEE-donen. Standarden för dem är SS-EN 60309-2 (IEC 60309-2).
Stolpar eller skåp för uttag, och kanske mätare och annan utrustning, i småbåtshamnar har det länge inte funnits någon särskild standard för. Nu finns det en internationell standard, IEC 61439-7, som ställer krav på sådana och på motsvarande produkter för campingplatser och laddplatser för elbilar. Som de flesta andra IEC-standarder har den också antagits som europeisk standard i den europeiska standardiseringsorganisationen CENELEC. Tyvärr har den ännu inte godkänts för listning under lågspänningsdirektivet, men CENELEC planerar att släppa den som europeisk standard ändå. Troligen kommer den därför också att fastställas som svensk standard senare i år. Den ska då användas tillsammans med den allmänna SS-EN 61439-1 för kopplingsutrustningar för lågspänning.
Elinstallationer i småbåtshamnar behandlas som tidigare i avsnitt 709 i elinstallationsreglerna, SS 436 40 00 (och SEK Handbok 444).
De här standarderna kan naturligtvis användas även för fartyg med hybriddrift eller med ren eldrift. Sådant fartyg är väl i första hand färjor och där kan man som sagt ha goda skäl att välja särskilda lösningar för kontaktdonen. Den nuvarande standarden för batterier och batteriinstallationer ombord, IEC 60092-305 (SS-IEC 60092-305), är från 1980 (med tillägg från 1989). En revision har just påbörjats och en del ändringar är att vänta.
Detsamma gäller IEC 60092-401 (SS-IEC 60092-401) om "Installation and test of completed installation", som också innehåller ett avsnitt om batterirum. Också den är från 1980, fast med tillägg från 1997.
För eldrift av fartyg med en längd av högst 24 m finns en ISO-standard, ISO 16315, Small craft – Electric propulsion system (SS-EN ISO 16315). Den omfattar installationer för lågspänning och behandlar också system med hybriddrift.
Standarder för elinstallationer till sjöss är ämnet för arbetet i den internationella gruppen IEC TC 18 och dess svenska spegelkommitté SEK TK 18 inom SEK Svensk Elstandard. Aktiviteten i IEC TC 18 har ökat på senare år och SEK TK 18 välkomnar nya ledamöter. Standarder för anslutningsdon för industribruk och liknande tas fram i IEC TC 23 (SEK TK 23) och elinstallationsreglerna i IEC TC 64 (SEK TK 64).