
CE-märket ska finnas på produkter där kraven på säkerhet och hälsa är höga, till exempel leksaker, personlig skyddsutrustning, elapparater och maskiner. Genom CE-märkningen garanterar tillverkaren att produkten uppfyller kraven på säkerhet och hälsa.
- Under de cirka 10 år som CE-märket funnits i Sverige har vi fått säkrare produkter, säger Ingvar Enqvist, ansvarig för produktsäkerhet på Elsäkerhetsverket. Ett exempel på det är att antalet allvarliga olyckor orsakade av elprodukter minskat.
För att garantera att CE-märkningen fungerar som den ska, genomför myndigheter varje år en omfattande så kallad marknadskontroll. Enbart Elsäkerhetsverket kontrollerar varje år 6 000 produkter varav ca 350 testas. Resultatet av myndigheternas kontroll blir att farliga produkter försvinner från marknaden eller att de får krav på förbättringar som ska ske innan försäljningen får fortsätta.
Trots detta är det få svenskar som bryr sig om att titta efter CE-märket. En undersökning som genomförts av EUkommissionen visar att knappt 60 procent av de svenska konsumenterna känner igen CE-märket. Ännu färre vet vad det betyder eller anser sig påverkas av CE-märket när de handlar.
"CE - för säkerhets skull" är temat för den kampanj som startar den här veckan. Kampanjen genomförs med stöd av regeringen och avsändare är Svensk Handel, Svenskt Näringsliv, SWEDAC, Arbetsmiljöverket, Elsäkerhetsverket och Konsumentverket. 3 000 butiker samt branschorganisationer inom industri och handel har fått information och utbildning om CE-märket. Butikerna har också fått material att dela ut till sina kunder. Information finns även på ett antal organisationers och myndigheters webbplatser.
- Syftet med kampanjen är att öka kunskapen om CE-märkets betydelse, säger Andrea Femrell, projektsamordnare på SWEDAC.
- Det viktigaste är att vi får säkrare produkter. Samtidigt innebär CE-märkningen att produkter fritt kan röra sig inom EU. Det är en stor fördel för både konsumenter och företag jämfört med om varje land skulle ha egna system med olika märken och olika bestämmelser för säkerhet, säger Anders Eliasson, kampanjansvarig på Svensk Handel.