Intresset för elbilar ökar kraftigt hos både konsumenter och industri. Försäljningen har nästan fördubblats senaste året och 2020 spås elbilsmarknaden vara femdubblad, 100 000 elbilar.
Industrin laddar också för fullt med mängder av innovativa nyheter till konsumenter och fastighetsägare. Allt på elbilsmässan i Göteborg och Stockholm i november kretsar kring att elbilen är lustfylld, spännande och att förväntningarna är skyhöga.
Förutom alla elbilar så är energidrakarna på plats,
ABB, Eon, Vattenfall, Göteborgs energi, liksom ett flertal av Sveriges nya innovationsföretag med smarta konsument- och fastighetsprodukter till elbilsladdning. Bristen på laddstationer i Sverige är utbredd, men nya laddprodukter kommer i en strid ström.

Jenny Miltell
För ABB är satsningen på energi till elbilar helt i linje med deras kärnvärden att arbeta med hållbara transporter, där elbilarna utgör en tydlig del, och man välkomnar därför elbilsmässan:
– Vi stärker vårt varumärke samtidigt som vi utvecklar nya affärsmöjligheter, säger Jenny Miltell som är produktchef på ABB. På Ecarexpo får vi exponera oss för såväl fastighetsägare, företagskunder som slutkonsumenter. Det ska bli spännande att höra deras syn på laddning.
Elbilsmässan som arrangeras i Eriksbergshallen, Göteborg 11-13 november och i Nacka Strand, Stockholm, 18-20 november, visar för första gången i Norden det stora utbudet av elbilar och produkter för laddning i en enda mässa:
– Fokus har tidigare legat på långsiktighet och miljöaspekter. Vi vill nu visa att elbilen också är lustfylld, att den ger oss en roligare framtid, förklarar Gunnar Dackevall. Vi visar på tillgänglighet och det redan stora urval av bilar och nya laddtillbehör. Elbilsmarknaden kommer att explodera de närmaste åren.