
Tillhörande fordringar på elinstallationen ombord och den matande anläggningen i land finns i den internationella standarden IEC/ISO/IEEE 80005-1, Utility connections in port – Part 1: High voltage shore connection (HVSC) systems – General requirements. Den kommer i vinter i ny utgåva. Det finns också en del två, som beskriver datakommunikation och en tredje del som handlar om fordringar på installation för anslutning med lågspänning. Där finns ingen särskild standard för kontakterna, utan de vanliga industriuttagsdonen enligt SS-EN 60309 (IEC 60309) används.
– Det är framförallt för de stora containerskeppen som det har betydelse att kunna få landström när man ligger vid kaj, för att kunna få el till kyla och för att få möjlighet att göra underhåll i maskin. Men också för färjor och kryssningsfartyg förstås, säger Mats. De projekt med eldrivna färjor som finns, framförallt i Norge, använder i allmänhet andra typer av kontakter, men också för dem är standarden IEC/IEEE 80005 viktig, som beskriver kraven på elsystemet ombord när man tar ström från land.
Möjlighet till landström är också en del i EU-direktivet om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa bränslen och de här standarderna är en nödvändig byggsten. Nämnas kan, att statsisbrytarna och flottan i Sverige sedan decennier haft möjlighet till landanslutning vid svenska kajer – men för dem har det förstås inte behövts någon internationell standard.