Det visar Telias kommunikationsbarometer för företag där 635 konsulter tillfrågats om kundservice.
Två övriga faktorer som konsulterna anser avgör är bra och personliga kontakter (57 procent) och att kvaliteten i arbetet är den rätta (43 procent).
Telefonen är det klart viktigaste redskapet för konsulten för att hålla kontinuerlig kontakt med sina kunder. De tre populäraste sätten för att hålla kontakten är:
• ringa en gång i veckan (60 procent)
• skicka företagets elektroniska nyhetsbrev (20 procent)
• e-posta en kort hälsning minst en gång i veckan (17 procent)
Konsultbranschen värdesätter möjligheten att kunna jobba på distans. 31 procent av de tillfrågade uppger att deras företag under det närmaste året ska satsa på tekniska lösningar som gör det möjligt att komma åt företagets server/intranät utanför kontoret.
Andra planerade investeringar är e-post i mobilen (21 procent) och bärbara datorer till flertalet medarbetare (21 procent).