Fredrik Mattsson
Arbetet med att utbilda och vidareutbilda personal pågår ständigt. Com Hem håller årligen omkring 25 teknikutbildingstillfällen. Detta ger cirka 200 utbildade tekniker. Utbildningar avslutas alltid med kunskapstest/prov. Dessa kan vara både teoriprov samt pratiska moment som man måste visa upp. Som ett komplement till utbildningarna som alltid sker live har man även testat interaktiva utbildningar i from av videoinspelningar och frågeformulär i en webb-applikation.
För större teknikprojekt och omfattande uppgraderingsarbeten, då man under en tidsbegränsad period behöver öka installationssidan med personal, sker i samband med en traditionell upphandling även arbetsprov för de tekniker respektive entreprenadföretag som avser att ställas till förfogande.
Arbetsproven syftar till att säkerställa kunskap hos de individer som ska utföra arbete i dessa projekt. Man testar av allt från de enklaste handgreppen till mer avancerad mätteknik. Entreprenören får möjlighet, om projektet tillåter, att sätta ihop arbetslag där personerna kan ha olika förutsättningar och i projektet arbeta som ett team. Man delar upp momenten för arbetsprovet efter de förutsättningar respektive montör/tekniker har. Målet är att ingen tekniker som arbetar i Com Hems regi ska sakna de grundkunskaper och färdigheter som krävs för det arbete vederbörande ska utföra.
– Ett bra exempel på ett omfattande projekt var när vi uppgraderade 600 000 koax huhåll i Stockholm, berättar Fredrik Mattsson på Com Hem. 16 000 abonentförstärkare, 1 900 trunkförstärkare och 600 000 F-kontakter byttes ut. Omkring 40 tekniker arbetade dagligen ute i nätet. Detta projekt föranledde en massiv insatts i att kvalitetssäkra tekniker som skulle vara lämpliga att utföra uppdraget i de olika roller som behövdes. Nära på 200 arbetsprov genomfördes i strävan att sortera fram de tekniker som var lämpliga att utföra uppdragen.
Parallet med detta pågick upphandling och prisförhandling med företagen. Men kunkapsprovet/arbetsprovet var en utslagsfråga för alla entreprenadföretagen som var med i upphandlingen.
Kvalitetssäkringen av personal för till exempel detta projekt medförde flera possitiva saker. Projektet höll tidsplanen då installationsbristerna hölls till ett minimum. Felfrekvensen sjönk drastiskt, vilket direkt får en possitiv effekt inte minst för slutkunden.
– Detta förfarande ställer även höga krav på oss som beställare, fortsätter Fredrik. För att möjliggöra kunskapsprov och certifieringar krävs ordning och reda. Arbets- och rutinbeskrivningar för ingående moment i såväl service som installationsarbete krävs. Även val av tekniskt material och mätinstrument ligger i fokus för Com Hem. Vi har en gedigen produktflora av material som vi köper in från noggrant utvalda leverantörer. Vi ställer höga krav på funktion, kvalitet och inte minst installationsmässig användarvänlighet. Vi håller på så vis ned antalet varianter av likvärdiga produkter, som i sin tur ger större möjlighet för Com Hem att påverka produktutvecklingen.