
– Vi har arbetat med Bravida i liknande projekt tidigare och har goda erfarenheter av dem. I detta projekt är ett bra samarbete avgörande för resultatet, framför allt eftersom depån bara kommer att stängas av för installationsarbete i tio veckor, säger Magnus Hannu som är installationsledare på SL. Resten av tiden kommer trafikoperatören Arriva att driva sin ordinarie verksamhet parallellt med vårt arbete.
Renoveringen görs för att kunna reparera ett helt tågsätt utan att behöva plocka isär tågvagnarna. Målet är att öka tids- och driftseffektivitet i reparationsprocessen, med färre tågrörelser inom depåområdet.
– Vi är glada över att ha fått SL:s förtroende i detta viktiga projekt, säger Pierre Holman som är regionchef för Bravida el i Stockholm. Det är inte vårt första projekt inom depåinstallationer. Vi har exempelvis varit med när tågdepåerna i Bromma och Södertälje renoverades och byggdes ut.
Installationsarbetet i Neglingedepån har beräknad slutleverans i slutet av året. Neglingeprojektet beräknas sysselsätta totalt cirka 40 Bravidamedarbetare.