Enligt siffror från forskningsinstitutet Elforsk, skulle en storskalig övergång till elbilar och laddhybrider kunna betyda minskade koldioxidutsläpp med upp till 12 miljoner ton årligen, vilket motsvarar hela det utsläppsmål som Sverige ålagts av EU fram till 2020.
Genom att förbrukningen av fossila bränslen samtidigt skulle minska med upp till 80 TWh, skulle dessutom nästan hela målet om förnybar energi som andel av energiförbrukningen också uppnås genom skiftet från fossila bränslen till el. En storskalig övergång till laddhybrider framstår med andra ord som det snabbaste och samhällsekonomiskt bästa sättet att nå de två viktigaste klimatmålen i EU.
Stockholms stad och Fortum har enats om att utveckla den infrastruktur som behövs för att Stockholmare ska kunna övergå till bilar med eldrift i större skala. Stockholm är centralt för en omställning till utsläppsfri fordonstrafik eftersom en så stor del av trafiken finns i Stockholm och de genomsnittliga körsträckorna passar räckvidden för eldrift i laddhybrider.
Det rullar redan tusentals så kallade hybridbilar, fordon som har både förbränningsmotor och eldrift och där batterierna laddas vid exempelvis inbromsning. De närmaste åren kommer flera biltillverkare också att lansera laddhybrider, vilket innebär att bilen kan laddas från elnätet då den står parkerad.
– Detta en naturlig del av Fortums ambition att vara världsledande inom hållbar utveckling, säger Fortum Sveriges vd Christian Lundberg. Fortums elproduktion är till 89 procent helt utsläppsfri och varje kWh vi producerar ger 64 gram CO2 - att jämföra med det europeiska snittet på nära 400 gram. Fortums långsiktiga mål är att bli en helt CO2-fri elproducent - och Stockholm är centralt för oss. Inte minst vår fjärrvärme visar vårt engagemang. Sedan 1980 har fjärrvärmesatsningarna minskat CO2-utsläppen i Stockholm med 70 procent. Samtidigt har utsläppen av kväveoxider minskat med 80 procent och svaveldioxidutsläppen med hela 90 procent.
Redan under 2008 kommer infrastruktur för laddning på stan att erbjudas tack vare Stadens och Fortums samarbete. Ambitionen är att snabbt bli en av världens ledande städer, vilket gör att till exempel biltillverkare som satsar på eltekniker kommer att titta på Stockholm när man utvecklar tekniken ytterligare.
– För Toyota är denna satsning intressant eftersom infrastrukturen är en del för vidareutvecklingen av den hybridteknik som vi sedan mer än 10 år varit världsledande på, säger Hans-Eric Almebäck, vd för Toyota Sweden. Att Stockholm och Fortum gör ett sådant här gemensamt åtagande för att underlätta en storskalig introduktion av plug-in hybrider är naturligtvis intressant för oss som biltillverkare, både när det gäller förutsättningar att sälja laddhybrider, men också i planeringen av var i världen de nya bilarna ska introduceras. Många länder och städer slåss om tätpositionen och Stockholm kan mycket snart ligga i topp.