Robert Hjelm
Jag gör alla typer av jobb, från att byta element och ytterbelysningar till att reparera vitvaror och installera ett helt nytt elsystem i villor.
En sak som jag har lärt mig under mina närmare 25 år i branschen är vikten av att vara lyhörd och anpassa sig till kundernas behov. Så när allt fler kunder började efterfråga data- och larminstallationer skaffade jag mig den nödvändiga kunskapen.
Jag har fullt upp varje dag och känner ett stort tryck från konsumentmarknaden. Visst har jag funderat på att utöka verksamheten genom att anställa en person. Men vad händer om han/hon skulle bli långtidssjukskriven eller föräldraledig? Vågar jag ta den risken? Nej, inte i dagsläget, även om jag så väl skulle behöva en anställd.
Detta medför tyvärr att jag måste tacka nej till många uppdrag. Och eftersom det gäller att ta hand om sina trogna kunder, är det framförallt nya kunder som jag får hänvisa till någon annan. Det är alltid lika tråkigt att behöva säga nej till jobb.
Jag bor i en liten ort som heter Hillared och som ligger några mil sydost om Borås. Jag lever mycket på mun-till-mun-metoden och då gäller det att vara rädd om sitt rykte. Det tar tio år att bygga upp ett bra rykte och fem minuter att få ett dåligt.
Jag använder datorn till att göra skriftliga offerter och fakturor och är noga med att alltid lämna pris inklusive moms. Det ger ett prydligt och seriöst intryck och motverkar onödiga diskussioner. Tack och lov har jag sluppit tvister än så länge.
Svartjobb förekommer även i mina trakter men jag upplever det inte som något problem. Ett permanent ROT-avdrag skulle säkerligen minska andelen svartjobb ännu mer och redan under den här försöksperioden märkte jag hur uppdragen ökade. Det ska också bli intressant att följa effekten av det nya bidraget för den som väljer värmepump istället för olja eller direktverkande el. Jag tror att det kommer att sätta fart på den marknaden rejält.
I mina ögon är konkurrensen från byggvaruhusen ett betydligt större problem än svartjobben – både från ekonomisk- och säkerhetssynpunkt. Det är inga leksaker vi håller på med och jag brukar förklara för mina kunder att byggvaruhusens sortiment inte håller samma kvalitet som det en elektriker säljer.
När privatpersoner vill ha hjälp att koppla in produkter som de köpt själv, till exempel golvvärme, elcentraler eller jordfelsbrytare, säger jag nej tack. Jag befattar mig inte med sådant för det som jag kopplar in måste jag kunna lämna garanti för, och om det händer en olycka är det jag som blir ytterst ansvarig. Det kan medföra kostsamma försäkringsärenden och i värsta fall ryker min behörighet. Och de kolleger som jag har pratat med reagerar likadant.
Om vi kommer tillrätta med det här problemet tror jag att konsumentmarknaden kan växa och att vi alla får ännu fler glada och nöjda kunder. Och det är den positiva responsen från nöjda och glada kunder som är anledningen till att jag fortfarande är verksam i den här branschen.
Robert Hjelm, Hjelms Elektriska HB, Hillared
Källa EIO-aktuellt