Bengt Ekenstierna
– Vi kommer att behålla ES styrkor och lokala närvaro, samtidigt som vi adderar till Eonkoncernens finasiella styrka och höga kompetens, säger nye vd:n Bengt Ekenstierna.
Dagens ES har sina rötter från Sydkrafts bygg- och underhållsorganisation. I slutet på 1980-talet organiserades denna verksamhet i ett dotterbolag med namnet Sydkraft Service.
1992 köpte Sydkraft installationsföretaget ElektroSandberg och integrerade Sydkraft Service i detta bolag. Därmed var ett nytt elentreprenadföretag fött med 500 medarbetare verksamma inom kraft och industri.
– Sedan dess har utvecklingen varit snabb och förvärven många, samtidigt som affärsverksamheten breddats och installationsverksamheten sålts av. Idag har vi ett komplett ingenjörs- och entreprenadföretag med 1 800 anställda på 80 platser runt om i Sverige samt en växande verksamhet i Norge, säger Bengt.
Ambassadörer för varumärket
Ägaren Eon Sverige har de senaste åren också sett ett ökat värde i att knyta ingenjörs- och entreprenadverksamheten närmare sin kärnaffär.
Att få ytterligare 1 800 medarbetare som ambassadörer för varumärket, där många är aktiva ute i fält med att drifta och underhålla Eons energianläggningar, har också vägts in i beslutet att integrera ES under Eonparaplyet. Ett beslut som även ska gagna ES.
– Relationen med vår omvärld kommer att utvecklas och underlättas med varumärket Eon ES, till exempel när det gäller presumtiva kunder och samarbetspartners, och även med framtida medarbetare. Jag är övertygad om att vi får en ökad attraktionskraft – både som affärspartner och som arbetsgivare, tillägger Bengt.
Problemfrihet från ax till limpa
Han betonar också att det inte enbart handlar om att byta logotype på kläder, skyltar och fordon. Han vill även stärka positionen för det nya varumärket och lyfta Eon ES i värdekedjan.
– Det handlar väldigt mycket om en positionsförflyttning – både i affärsverksamheten och mentalt i varje medarbetare. En förflyttning som ska leda till att vi kan erbjuda mervärden i form av ny teknik och ökad kompetens, och därmed också effektivare totallösningar för kunderna, säger Bengt.
– Vi har absolut goda förutsättningar att stiga i värdekedjan. Vi har redan en omfattande ingenjörskompetens i bolaget, och den ämnar vi förstärka ytterligare både genom förvärv och nyrekryteringar, berättar Bengt, som också vill se en mer offensiv säljkultur i bolaget.
– I begreppet totallösningar finns det utrymme för oss att ta ett ännu större ansvar gentemot våra kunder. Vi ska erbjuda dem problemfrihet från ax till limpa, men vi måste också ta mer initiativ och bli bättre på att berätta vad vi kan erbjuda, betonar han.
– För mig är det därför viktigt att förstå vad kunderna vill se för utveckling i det interface där vi möts. Jag ser framför mig att webb och användandet av IT-plattformar i kommunikationen leder till effektivisering och ökad kvalitet i relationen mellan oss och våra kunder, säger han.
Konkurrens en framgångsfaktor
Men det finns också en del gamla framgångsfaktorer som kommer att gälla även i fortsättningen. En sådan sak är att ES verkar i full konkurrens, vilket haft en stor betydelse för bolagets expansion.
– Grunden för Eon ES framgångar är att vara en aktör som agerar på en konkurrensutsatt marknad där just ES-begreppet lever kvar även i det nya varumärket. Detta är viktigt för att särskilja oss från Eons produktions- och distributionsverksamhet, säger Bengt.
– Mitt mål är att Eon ES ska framstå som den långsikta samarbetspartnern där vi kompletterar kundens organisation med sådan kompetens och sådana tjänster som vi kan leverera mer kostnadseffektivt, kompetent och kvalitativt än vad kunden själv kan åstadkomma eller andra kan erbjuda, avslutar Bengt.
Den 31 mars äger det officiella varumärkesbytet rum. Men redan nu har omloggningen påbörjats, och säkert har redan en och annan skarpsynt kunnat se den nya Eon ES-loggan på någon bil eller husfasad.