EN-dagen är ett årligt tillfälle för alla besiktningsingenjörer att träffas och få de senaste nyheterna inom el-området. Förutom att hålla sig uppdaterade inom aktuella frågor finns utrymme att diskutera framtida utmaningar och trender som kan komma att påverka utvecklingen inom branschen. Men det dessa ingenjörer inte redan har koll på förtjänar ingen plats i detta forum – här samlades Sveriges el-elit.
Deltog gjorde, förutom Sveriges alla auktoriserade besiktningsingenjörer, också ledamöter från Elektriska Nämndens arbetsutskott, representanter från såväl Elsäkerhetsverket och försäkringsbolagen som Svensk Elstandard samt andra intressenter. Under seminariet togs flera aktuella ämnen upp; alltifrån nya standarder och installationsregler till ny teknik där man talade om problematiken med säkerhet kring batteriladdning och laddplatser för elfordon. Man gick också igenom nya checklistor för hotell, kyrkor och skolor, och ett speciellt pass hölls också om dvärgbrytare och jordfelsbrytare.
Andra ämnen under dagen var potentialutjämning samt produktinformation kring skyddsapparater ur ett besiktningsperspektiv. Frank Johansson, från Elektriska Nämndens Tekniska utskott, som också var moderator för dagen, höll även ett pass om nyheter i anvisning T300, Tekniska bestämmelser för revisionsbesiktning av elanläggning.
- Vi är väldigt glada över det fantastiska arbete som våra besiktningsingenjörer gör. Årligen upptäcks och åtgärdas över 400 000 anmärkningar på besiktigade elanläggningar. Det är också ett område i stor förändring och denna dag är ett bra tillfälle att dela erfarenheter och utmaningar på, säger Bo Lundin, Affärsområdesansvarig Elektriska Nämnden, Brandskyddsföreningen.
”Utan EN hade vi haft fler olyckor”
Som nytillträdd Generaldirektör för Elsäkerhetsverket, är Anders Persson positivt överraskad över allt som Elektriska nämnden gör och konstaterar att utan EN hade vi haft många fler olyckor. Han menar också att Elektriska nämnden är ett mycket bra hållbarhetsexempel, i vår bransch har det förebyggande arbetet en central roll för att förhindra olyckor och katastrofer, och det är det som drivit denna sektor framåt och fortfarande gör det.
Anders Persson fascineras också av den enorma framtidspotential som sektorn besitter. Utmaningen, menar han, består i att EN måste hänga med i den snabba förändringstakten.
- Såväl våra konsumtionsmönster som konsumtionstakten förändras, bland annat med tanke på elbilar, batterilager och solceller, och ny teknik innebär nya säkerhetsutmaningar, här måste våra besiktningsingenjörer ligga i framkant, säger Anders Persson.
En annan fråga som Anders Persson vill lyfta är hur det offentliga och privata kan samverka.
Att försäkringsbranschen står bakom EN och kompletterar myndighetens arbete är en samverkansform som borde vara en förebild också för andra branscher, menar Anders Persson.