Värmekablarna finns nu enbart i stuprören och har inte kontakt med isoleringsmaterialet ovanför innertaken i Södra Länkens tunnlar.
Värmekablarnas funktion är att värma stuprören som tar hand om vatten från berget ovanför innertaket och som leds ner i stuprören. Innertakets ovansida är isolerat med en vattenavvisande och frostisolerande isoleringsmatta av polyetencellplast för att avleda vattendropp och hindra isbildning. Detta material är brännbart och antändes troligen av krypströmmar i värmekabeln.
Utredningen visar att skadorna av branden är begränsade till att isoleringen ovanför innertaket brunnit upp på en sträcka av cirka 30 meter. Utrymmet ovan innertaket utgör normalt ett slutet utrymme avdelat med brandmurar med inbördes avstånd av 100 – 150 meter.
Vid brandtillfället var dock manluckorna öppna på grund av att arbete fortfarande pågick, vilket gav branden syretillförsel. Tester visar att hela den bärande konstruktionen inte har påverkats av branden och uppfyller efter branden fastställda krav på hållfasthet.
Branden har utretts av Vägverket Region Stockholm i samråd med Stockholms Brandförsvar och Elsäkerhetsverket. Beskrivning av brandförlopp, brandorsak och brandens skadeverkningar finns i rapporten "Takbrand 2004-01-22 i ramp 211, Koppartunneln".
Södra Länken är Sveriges största vägtunnelbygge. Den är en ny trafikled i Stockholm och förbinder Essingeleden i väster med Värmdöleden i öster. Den har dessutom anslutningar till andra större leder som Huddingevägen och Nynäsvägen.
Södra Länken gör det lättare för kollektiv- och biltrafiken att komma fram samt minskar genomfartstrafiken i Stockholms innerstad. Trafikleden är 6 km lång och av dessa går 4,5 km i tunnel. Cirka 60 000 fordon/dygn kan färdas i tunnlarna. Det gör att miljön i Årsta, Johanneshov och Hammarbyhöjden förbättras.
Söndag 24 oktober 2004 öppnar Södra Länken för trafik. Under den tid som återstår ska tunnlarna färdigställas och vägtunnelsystemet trimmas in. Tunnlarna kommer dessutom att genomgå omfattande säkerhetstester. Alla delar i Södra Länken testas samtidigt. Därför kan ingen tunneldel öppna för trafik före någon annan.