Undersökningen visar att nästan 75 procent av EIO:s medlemmar arbetar mot konsument på ett eller annat sätt, och att andelen företag som inte gör det har minskat med fem procentenheter från år 2002 till år 2004.
Troligtvis är det svårt att veta om ett jobb har inkommit tack vare ROT-avdraget eller inte. Cirka 35 procent av medlemmarna anser dock att ROT-avdraget har lett till fler affärer.
– Jag tror att konsumentmarknaden kan växa ytterligare, till exempel genom mertjänster inom styrsystem, larm och belysning, säger Johan Lysholm som är marknadschef på EIO. Just nu finns det mycket jobb att göra med antennanläggningar inför övergången till digital-tv.
Ett annat intressant område är elektrisk besiktning av fastigheter där man bland annat ser över belysning, närvarodetektorer och jordfelsbrytare. Här kan medlemmarna använda EIO-eltest som är ett bra hjälpmedel vid besiktningar av villor och radhus. EIO kommer att fortsätta arbeta för ett permanent ROT-avdrag tillsammans med andra branschföreningar.
Undersökningen skickades till de 2 210 medlemmar som registrerat en e-postadress. 558 av dessa svarade vilket ger en svarsfrekvens på cirka 25 procent.
Aktuella siffror
För att få veta lite mer om konsumentmarknaden och ROT-avdragets effekt har EIO-aktuellt pratat med Rolf Persson som är vd på Industrifakta.
Rolf Persson
HUR STOR ÄR KONSUMENTMARKNADEN?
– 2004 köpte hushållen byggnads- och hantverksarbeten för 18,7 miljarder kronor exklusive moms (detta inkluderar svarta tjänster). En försiktig uppskattning är att cirka 15 procent, eller 2,8 miljarder kronor, utgörs av elinstallationer.
HUR STOR DEL AV KONSUMENTMARKNADEN UTGÖRS AV SVARTJOBB?
– Sannolikt är den svarta marknaden upp till 30 procent inom byggnads- och hantverkssektorn. När det gäller elinstallationer är den antagligen något mindre med tanke på behörighet, försäkringar och brandrisk med mera. Jag skulle gissa att runt 15–20 procent av de 2,8 miljarderna är svartjobb.
VAD HAR ROT-AVDRAGET HAFT FÖR BETYDELSE?
– Vi har tittat mycket på det här och kommit fram till att hushållen har varit duktiga på att utnyttja ROTavdraget. Det har haft större effekt under 2004–2005 än under tidigare försöksperioder, men sannolikt har även låga räntor, höga fastighetspriser och högkonjunkturen bidragit till detta. Exakt hur stor merförsäljning som ROT-avdraget medfört för elinstallatörerna är dock mycket svårt att säga.
Tänk på det här när du jobbar med konsumenter!
- Använd alltid skriftliga avtal, även vid tilläggsarbeten.
- Lämna alltid pris inklusive moms.
- Gör en kreditupplysning på konsumenten om det är större jobb.
- Avråd från tjänster som inte är till rimlig nytta för konsumenten.
- Om ungefärlig prisuppgift lämnas som inte ska vara bindande, ange tydligt att uppgiften inte är bindande.
- Vid ord mot ord är det svårt att vinna tvister.
- För dagbok så att det går att se vilket arbete som utfördes under viss dag. Om möjligt, få tidsedel attesterad.
Om det uppkommer en tvist mellan ett EIO-företag och en konsument angående utfört arbete ska konsumenten först vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), som prövar tvisten. Om EIO-företaget därefter skulle vägra att följa ARN:s beslut kan konsumenten söka ersättning ur EIO:s garantifond. EIO-garantin omfattar en ersättning upp till max ett prisbasbelopp.
Källa: EIO-aktuellt