Jonas Wiström
– För ÅF är målet att fortsätta leverera lönsamhet i toppskiktet av vår bransch, säger vd Jonas Wiström. Bolaget har en stark marknadsposition, långa kundrelationer och ett starkt varumärke. På längre sikt är målet att fortsätta växa med 15 procent per år.
Efterfrågan steg på tjänster och projekt relaterade till energieffektivisering, kärnkraft och Samhällsbyggnad. I övrigt fortsatte marknaden långsamt att försvagas i det andra kvartalet.
ÅF:s rörelsemarginal uppgick till 8,4 procent i andra kvartalet, jämfört med 10,7 procent förra året. Debiteringsgraden uppgick till 72 (75) procent. Kvartalet innehöll två färre debiterbara dagar, jämfört med samma kvartal i fjol, motsvarande tre procent mindre debiterbar tid. Det operativa kassaflödet uppgick till 174 (114) miljoner i andra kvartalet.
– De gröna frågorna blir mer och mer centrala i ÅF:s erbjudande och marknaden för dessa tjänster växer, fortsätter Jonas. Av denna anledning tillsätts den 1 september en chef med uppgift att koordinera och utveckla erbjudandet inom miljö.